E-mail29.06.2015

​5 e-mails die je helpen van een lead een klant te maken


50% van de leads die je verzamelt zijn nog niet ‘sales-ready’. Dat geluid hoor je vast ook op jouw sales afdeling. Hoe krijg je vanuit die grote bak met leads nu de juiste leads bij jouw sales collega’s? Het antwoord is: lead nurturing. Om je op weg te helpen, vind je in dit blog 5 e-mails die onmisbaar zijn in jouw (komende) lead nurturingsprogramma. En als extraatje hebben we ook een excel document gemaakt waarmee jij jouw lead nurturingscampagne makkelijk kunt ontwikkelen.

1. E-mails waar de prospect iets van kan leren

Iemand vraagt informatie aan via je website omdat ze op zoek zijn naar een antwoord op een vraag of probleem. Ze willen iets leren. Als je niet alleen het antwoord op die specifieke vraag kunt geven maar nog meer educatieve content biedt omtrent de vraag, dan zal de ontvanger daar blij mee zijn. Daarom is dit type e-mail één van de makkelijkste manieren om de aandacht van jouw prospect te behouden en de sales funnel te verkorten.

En voor jou is de content ook makkelijk te verzinnen. Je weet immers in welk onderwerp je prospects geïnteresseerd zijn. Geef hier een vervolg op zonder al te ‘verkoperig’ over te komen. Je kunt hierbij denken aan blogartikelen, webinars of workshops die verdieping bieden over hetzelfde onderwerp.

2. E-mails die prospects aan jouw organisatie binden

Een organisatie die top of mind is, zal sneller gekozen worden als partij voor de aankoop. Dat is logisch. Je kunt prospects aan je binden door op zoveel mogelijk manieren in het dagelijkse leven van de prospect terug te komen.

Stuur ze daarom e-mails waarin je ze uitnodigt om zich te abonneren op je blog, te volgen op LinkedIn of Twitter en op andere plekken die jullie gemeen hebben. Gebruik deze kanalen vervolgens ook om de prospect te blijven interesseren. Zo blijf je onder de aandacht.

3. E-mails die prospects opnieuw laten converteren

Het doel van een goed lead nurturingsprogramma is natuurlijk om prospects opnieuw te laten converteren. Dus bied ze deze kans ook in een e-mail.

Deze content is wat lastiger te verzinnen. Je wilt de prospect verleiden, maar niet afschrikken. Na het eerste contact direct de interesse voor een online demo uitvragen, werkt 9 van de 10 keer niet zo goed.

Kijk liever naar het gedrag van de prospect op je website en onderzoek welke content ze interessant vinden en stuur ze op basis daarvan gerichte aanbiedingen.

4. E-mails die de persoonlijke ontwikkeling stimuleren

Ontplooiing is één van de basismotivatoren waar ook jouw ontvangers vatbaar voor zijn. Iedereen wil zichzelf namelijk wel op een bepaalde manier verbeteren. Beter worden in werk, hobby’s of zelfs als persoon. Gebruik deze doelen als input voor jouw lead nurturingsmails. Of het nou gaat om hoe ze de ROI van hun werk laten zien, hoe ze hun baas van iets overtuigen of hoe ze zich sociaal beter kunnen profileren, het moet iets zijn dat je prospects iedere dag motiveert. Het maakt jouw organisatie menselijker en zorgt ervoor dat prospects vertrouwd met je raken.

5. E-mails die prospects reactiveren

Soms zijn er prospects die niet meer op je reageren. Het kan zijn dat ze niet langer geïnteresseerd zijn maar het kan ook zijn dat je bij de mensen nog niet de goede snaar hebt geraakt. Probeer dan eens een re-activatiemail te sturen.

Een mogelijke insteek kan zijn om in de reactivatiemail om feedback te vragen. Bijvoorbeeld feedback over je e-mail frequentie en de kwaliteit van je content. Of vraag of ze willen deelnemen aan een enquête waarin je vraagt in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. In het gunstigste geval reageren de prospects positief en heb je de interactie weer terug. In het slechtste geval, meldt iemand zich af voor je mailinglijst. Dat is jammer, maar ook positief. Deze prospect had waarschijnlijk toch niks gehad aan jouw producten of diensten.

Lead nurturing en content

Content speelt altijd een grote rol binnen marketing. En zeker ook als je een goede lead nurtingscampagne wilt opzetten. Om het gemakkelijk voor jou te maken, hebben we een worksheet gemaakt waarbij je jouw content kunt inventariseren en mappen.

Deze blogpost is geschreven door Simone Ringeling, Online Marketeer @ Blinker BV!

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial