​5 e-mail marketingtips: van snippet tot afmeldlink

​5 e-mail marketingtips: van snippet tot afmeldlink

Vorig artikel Volgend artikel

Eind 2014 heeft Blinker de "nieuwsbrief-APK"-actie uitgevoerd onder Blinkerklanten. Dit hield in dat een Blinker projectleider én designer de e-mail nieuwsbrief van de klant kritisch bekeken om tips te bieden ter optimalisatie. De bevindingen en adviezen die hieruit voortkwamen bleken voor veel klanten een eyeopener of zelfs een motivatie om werkwijzen om te gooien. Hieronder lees je de top vijf meest gegeven adviezen, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.

1. Zorg dat je mobiele lezers de mail optimaal getoond krijgen

Wees ervan bewust dat de mobiele doelgroep groeit en blijft groeien. Zo hadden sommige van de gecontroleerde mailings tot wel 40 procent mobiele lezers. Omdat de templates van deze mailings niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, zijn ze dus niet prettig te lezen. Wil jij dat ook je mobiele lezer je mail opent? Dan is ons advies duidelijk: laat je template responsive maken.

2. Creëer herkenbaarheid: zowel in de mail als in de inbox

In sommige inboxen, zoals die van tablets, wordt alleen de naam vóór het @-teken als afzendernaam weergegeven. Als dit een persoonsnaam of een algemene term zoals "info" is dan verlies je daarmee herkenbaarheid. Gebruik daarom een mailadres waar je bedrijfsnaam voor het @-teken staat. Verhoog daarnaast je herkenbaarheid door je mailings te laten aansluiten op de stijl van je website . Zo ontwikkel je een eenduidige, professionele uitstraling richting je lezer.

3. Onderschat het belang van een pre-header niet

Wel aanwezig maar niet opvallend, dat is wat een goede pre-header moet zijn. Het bevat 3 onderdelen.

  • Een snippet: een snippet gebruik je als extensie van de onderwerpsregel om zo de lezer nieuwsgierig te maken.
  • Een "lees online" link: neem daarnaast een korte "lees online"-link op in je pre-header. Laat de "Wanneer deze e-mail niet goed weergegeven wordt…"-zin achterwege, deze eist een onnodig prominente plek op. Een korte term als "online versie" is ook prima te begrijpen door de lezer.
  • Een afmeldlink: als laatste is het van belang in afmeldlink bovenin je template op te nemen. Hiermee voorkom je dat een lezer die niet de moeite wil nemen om naar beneden te scrollen op "ongewenste e-mail" klikt. Dit heeft gevolgen voor de aflevering van de rest van je mailing.

4. De tijd van tekst-heavy mails is voorbij, leg de nadruk op je doel

Beperk je tekst tot een aantal regels of bullets en verwijs de lezer met een opvallende button naar een landingspagina. Door een duidelijke call-to-action button wordt de nadruk gelegd op het doel van je mailing. Dit verbetert de doorklikratio en maakt de mailing goed scanbaar voor de lezer.

5. Het eindigt niet bij mail: laat je content delen via social media

Als je graag stimuleert dat jouw lezers je volgen via je social media kanalen, dan is het advies om social media buttons in de header of footer op te nemen. Vermijd daarbij makkelijk te voorkomen fouten: een oud Twitter logo met een "t" in plaats van het vogeltje, of een verwijzing naar het niet langer bestaande Hyves. Wil je daarnaast ook dat lezers jouw content delen via hun eigen kanalen? Plaats dan social sharing icoontjes onder je artikelen. Hiermee kun je het virale effect van jouw artikelen stimuleren.

Tijd voor eenduidige, frisse uitstraling: het rapport van forTop

Een drukke mailing met veel informatie maakte de mailings van forTop onoverzichtelijk voor de lezer. En daarnaast sloot de moderne website niet meer aan bij het huidige template. Na het versturen van het rapport kregen we al snel reactie van forTop. Ze wilden zeker het template aanpassen op basis van het rapport. Bekijk hieronder het resultaat.

NieuwsbriefForTop

Ook behoefte aan advies op basis van jouw template?

Neem contact met ons op via 079 -363 70 60 of info@blinker.nl. Samen kunnen we kijken welke optimalisaties er nodig zijn om jouw template weer up-to-date te krijgen.

Meer tips?

Benieuwd hoe je een e-mail design maakt waar mee je scoort? Download dan het white paper "Design e-mail nieuwsbrief" inclusief checklist.

Deze blogpost is geschreven door Yvonne Rosheuvel / Projectleider @ Blinker BV.

Yvonne Rosheuvel

Werkt bij Blinker als projectmanager. Ze begeleidt marketeers tijdens het opzetten of uitbreiden van hun e-mail marketing. In haar blogs schrijft ze over...

Blinker
Blinker

Dit bericht is gesponsord door Blinker. Bureau voor e-mail marketing en marketing automation

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies