Design The New Business

Vorig artikel Volgend artikel

In onze snel veranderende wereld worden de zakelijke uitdagingen voor merken alsmaar groter. Oude denkwijzes worden vervangen door open denkers en creativiteit. Design en met name de open creatieve denkprocessen van design spelen steeds meer een centrale rol in het oplossen van problemen in de toekomst. 'Design The New Business' is een documentaire over de relatie tussen design en business. Ze verkent die relatie en onderzoekt hoe ze elkaar beïnvloeden.

Op 19 december 2011 was deze documentaire voor de eerste keer te zien in Finland. De locatie was Aalto Design Factory: 'a passion-based co-creation platform bringing together students, entrepreneurs and researchers around the topics of design and innovation,' zoals ze dat zelf zeggen. Een twintigtal personen hebben de film bekeken waaronder personeel van Aalto Design Factory, studenten en ondernemers. De film slingert de discussie aan over de rol van design in business.

Een aantal citaten:

“I think that synthesizing and empathy are at the core of design.”

“The current linear models of project management do not allow for a design thinking approach, which is essentially non-linear and human centered.”

“Design will not be a separate department but a skillset and a mindset”

“It seems business needs design to know which problems to solve…and then to solve those problems.”

“I liked that the documentary presented also other aspects of design thinking than the human-centered approach.”

“To me the core message is the role of design in creating something novel…so are you optimizing, or creating something new?”

“Translating or interpreting the needs of the users differs from traditional market research significantly.”

De documentaire geeft geen conclusie of een recept om de nodige 'innovation in business' mogelijk te maken door het design denken. De film bevat interviews met Alexander Osterwalder (Business Model Generation), Frido Smulders (TUDelft), Ralf Beuker (FH Münster), Jan Buijs (TUDleft), Philips, Engine Service Design, DesignThinkers, Claro Partners, IN10, Volkswagen, and Océ.

De makers geloven dat het design denken de nieuwe manier van innovatie in business mogelijk maakt. Welke succesfactoren zijn er te identificeren? De interviews laten zien welke creatieve werkwijzes in de design industrie de veranderingen in alle branches mogelijk maken.

Een boeiend project. Op dit moment moeten we het doen met de trailer, maar we gaan zeker via ons netwerk zoeken naar mogelijkheden om de documentaire met onze innovatieve relaties te delen. Ik hoop daar binnenkort meer over te kunnen melden!

via: http://www.designagain.nl

Meer content

Anne van Riet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies