Hacker krijgt via entertainmentsysteem controle over de motoren van een vliegtuig

Hacker krijgt via entertainmentsysteem controle over de motoren van een vliegtuig

Vorig artikel Volgend artikel

Een Amerikaanse hacker heeft de FBI gewaarschuwd dat hij tijdens een vlucht erin is geslaagd om via zijn laptop en een ethernetkabel de controle over de motoren van een vliegtuig over te nemen. Zo is te lezen in een document van een districtsrechtbank in New York. In het document is te lezen dat de FBI wel degelijk waarde hecht aan de claim van de hacker.

De hacker in kwestie is Chris Roberts, de oprichter van One World Labs. Hij wordt beschouwd als een expert op het gebied van cybersecurity. De afgelopen jaren heeft hij de Amerikaanse autoriteiten al verschillende keren hebben gewaarschuwd voor enkele gebreken in het communicatiesyteem van vliegtuigen.

Op 15 april jl. verzond hij tijdens een United Airlines-vlucht van Denver naar Chicago onderstaande tweet:

Nadat hij was geland werd hij door de FBI meegenomen voor ondervraging. Omdat zijn verklaringen niet zijn bewezen is hij niet aangehouden.

Eerder dit jaar had hij de FBI reeds verwittigd dat hij tussen 2011 en 2014 in totaal zo’n 15 à 20 keer de In Flight Entertainment (IFE)-systemen van Boeing en Airbus wist te hacken om zo tijdelijk de controle over een van de motoren over te nemen. In het rapport van de FBI staat het volgende te lezen:

"Hij verklaart dat hij de controle over de CLB (climb command) kon overnemen, waarna hij een van de motoren zo wist te manoeuvreren dat het vliegtuig ging stijgen en het tijdens een van deze vluchten een laterale beweging ging uitvoeren."

Hij vertelde de FBI verder dat hij vliegtuignetwerken kon hacken en zo bewegingen kon monitoren van in het cockpitsysteem.

Wired meldde kort na het incident dat de Amerikaanse TSA en FBI alle luchtvaartmaatschappijen hebben gewaarschuwd uit te kijken voor passagiers die proberen het vliegtuig te hacken via Wi-Fi of In Flight Entertainment-systemen aan boord.

Volgens Roberts zouden vooral de IFE-systemen van de Boeing 737-800, 737-900 en 757-200 en de Airbus A-320 kwetsbaar zijn.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies