Symantec verkoopt haar producten via Konnie Huq met hoop en vrees: 'Digital Tattoo'

Vorig artikel Volgend artikel
Symantec verkoopt haar producten via Konnie Huq met hoop en vrees: 'Digital Tattoo'

Voor haar Norton security producten en product ontwikkelingen investeert Symantec continue in het volledig en 24h/365d scannen van het verkeer op Internet op zoek naar virussen, malware en andere CyberCrime bedreigingen voor de argeloze internetgebruiker. Dit is niet alleen nodig om haar producten continue bij de tijd te houden, maar geeft Norton ook de mogelijkheid om haar (potentiële) gebruikers inzicht te geven in de omvang en verscheidenheid van deze internetbedreigingen. Want alleen met die "voorlichting" zullen consumenten zich ook bewust worden van de noodzaak die producten aan te schaffen. Dus Norton creëert vrees om vervolgens de gebruikers hoop te geven dat de misdadigers aan hem/haar voorbij gaan!

Die vrees wordt kundig gecreëerd met haar nieuwe gratis on-line CyberCrime Tool, maar Norton doet meer: een grote en bijzondere publieke show organiseren in een chique winkelcentrum in London met een echte celebrity om te praten over ieders 'digitale tattoo' en de gevaren die het ongebreideld en publiek achterlaten van persoonlijke gegevens op het net kan hebben. Maar gelukkig voor ons heeft Norton haar belangrijkste en volledigste internet security product 360 versie 5 weer verder belangrijk verbeterd in snelheid, functionaliteit en compleetheid! Ik was er bij en doe verslag. 

In het westen van Londen ligt bij Sheperds Bush een prachtig shopping centrum WestField in schril contrast met de wat volkse omgeving. Maar bezoekers van het centrum zal dat worst wezen, want je komt met je auto ondergronds aan bij valet-parking en loopt dan ongestoord het winkelcentrum in. Het is zo chique en exclusief dat als je daar argeloos als passant een foto probeert te nemen van de winkels (en mogelijke bezoekers) je ogenblikkelijk door twee bewakers op de schouder wordt getikt die duidelijk maken dat je hier niet mag fotograferen. Hoogst merkwaardig, maar misschien is deze zorg over de privacy van de winkelende bezoekers wel de reden dat Norton juist hier zijn publieke presentatie geeft van zijn nieuwe dienst Cybercrime Index en de nieuwe versie van haar internet beveiligingsversie 360. Zijn technologie is gebaseerd op het door Norton voortdurend, met 135 duizend hosts van over de hele wereld, al het dataverkeer, -waaronder 8 biljoen emails per dag- scannen en analyseren. Steeds meer worden de websites en de bronnen aangemerkt als frauduleus of geïnfecteerd zodat er al ingegrepen kan worden voordat de crimal de laptop of mobiel bereikt.

-1095.jpg

In het atrium staat een enorme installatie met boven in een 360graden televise bol boven een podium. In de bol wordt afgeteld tot het moment dat op het podium Janice Chaffin, Groeps President van de Consumer Product Division van Symantec, verschijnt en ons vertelt welke bedreigingen er door Norton voortdurend op het internet worden gevonden. Janice vertelt over de toenemende fraude en phishing en over het stelen van de identiteit. Met name mail accounts worden steeds meer gestolen en "overgenomen" en dat is voor de betrokken internet gebruikers altijd een traumatische ervaring. Alles heeft natuurlijk te maken met de inventiviteit van de internet-bendes die zich met cybercrime bezig houden maar vooral ook met de slordigheid van gebruikers (de meeste mensen zijn niet in staat een fatsoenlijk paswoord te kiezen!) en de naïviteit van de gebruikers over het gebruik van hun persoonlijke gegevens en het openbaar maken daarvan op het net. “Many people are leaving themselves wide open to identity fraud by sharing private information online, such as their birth date or home town.  We see the results of this risky behavior with our unique real-time visibility into identity activity,” zegt ergens Tom Oscherwitz, chief privacy officer of ID Analytics van Norton.

Dus Norton pleit er voor nooit (privé) foto's openbaar op het net te zetten. Nergens geboortedata en adresgegevens te melden en alle discussies binnen sociale netwerken zoveel mogelijk "private" te voeren.

 

Om dit nog eens te onderstrepen komt Konnie Huq (een mooie UK celebrity en -zo te zien aan de reacties van de voorbijgangers in het winkelcentrum- heel bekend). Zij meldt vlot dat zij als bekende Engelse heel terughoudend is met het gebruik van internet en bijvoorbeeld geen facebook en Twitter-accounts heeft. Zij wordt onophoudelijk geconfronteerd met mensen die trachten zich als haar voor te doen, al dan niet met slechte bedoelingen. Leerzaam, maar een gevoel van "kan-er-dan-helemaal-niks-meer", of "ik-heb-toch-niets-te-verbergen?" overvalt je wel. Het karakter van Internet is nu eenmaal dat het open is, en dat het informatie uitwissselt en dat is ook de waarde. Maar goed, de stelling van Norton is natuurlijk juist: iedereen die actief is op het internet heeft inmiddels een 'digital Tattoo' en dat is de ingang voor de meeste cybercriminelen. Als je hoort dat iemand met de gegevens over iemand, van het internet geplukt telefonisch toegang krijgt tot diens bankrekening omdat hij antwoord kan geven op alle veiligheidsvragen van de betrokken bankmedewerker ("wat is de meisjesnaam van je moeder?; wat is je geboortedatum", "waar ben je geboren?") dan realiseer je je wel dat je als consument maar ook als bedrijf nog wel wat veiligheidsmaatregelen kunt nemen.

-1096.jpg

Maar gelukkig is een menselijke eigenschap dat we zorgeloos en slordig kunnen zijn en dus houdt Norton een grote markt over om hun producten te kunnen verkopen. In deze sfeer van internet fraude en bedrog landt de nieuwe versie 5 van Norton's 360 produkt natuurlijk goed. Te meer omdat het weer vollediger is, sneller en minder beslag op de rekencapaciteit van je laptop legt. Iemand die surft en on-line is zonder beschermende software is natuurlijk dwaas bezig.

-1097.jpg

Als je je eigen digitale tattoo wilt kennen zijn daar verschillende tools voor. Een hele mooie grafische is Personas. Deze houdt echter geen rekening met personen met dezelfde naam. Pipl is dan beter (tenminste als er in één plaats niet twee met dezelfde naam zijn). Spezify heeft een leuke presentatie van de gevonden gegevens maar het is wat wanordelijker. Maar eigenlijk geeft onze oude vertrouwde ilse zoekmachine ook een leuk geordend resultaat als je je voor- en achternaam intypt!

En als u nu nieuwsgierig bent, wie die in het Verenigd Koninkrijk en omstreken zo bekende Konnie Huq is, dan kun je haar natuurlijk Googlen:

-1098.jpg

Meer content

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies