DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018


Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie, contacten delen en andere digitale manieren om elkaar duidelijk te maken wie je bent nog wel nodig?

Verrassend genoeg is het antwoord daarop ja! We hebben een aantal redenen die je zouden moeten overtuigen van het nut van de nederige visitekaart in 2018. Als je tegen het einde van deze lijst nog steeds niet richting reclameland.nl of een vergelijkbare site gaat om ze aan te schaffen, dan weten we het ook niet meer.

1. Het is nog steeds de snelste manier om je gegevens te geven

Natuurlijk zijn er allerlei manieren om elkaar gegevens te mailen, maar dan heb je een adres of nummer nodig. Dat kun je handmatig geven, of zelfs zo vrij zijn om iemands telefoon te pakken om je gegevens in te kloppen, maar psychologisch is het niet goed als iemand anders dat doet: het heeft dan niet de aandacht van degene die de informatie ontvangt en dan is de kans groot dat je contactgegevens er wel zijn, maar direct vergeten worden.

Dan is het beter, en ook sneller, om een kaartje te geven, dan heeft iemand direct alles. Ook het één-op-één beamen van informatie is niet ideaal: dat werkt alleen als iedereen hetzelfde soort apparaat heeft en – niet onbelangrijk – weet hoe dat werkt.

2. Visitekaartjes doen het altijd

Geen internet? Lege batterij? Daar sta je dan met je hypermoderne telefoon en moet je alsnog aan iemand in de buurt vragen of ze een papiertje hebben om je gegevens op te schrijven voor later. Je kunt je wel indenken hoeveel indruk dat maakt op een potentiële klant of werkgever.

Een kaartje kun je hoogstens vergeten, maar een beetje businessman (m/v) heeft ze gewoon bij zich. Wat er ook gebeurt, een visitekaartje kun je altijd overhandigen. Niet alleen dat, in sommige culturen zijn visitekaartjes gewoon verplicht, dus zeker als je buiten Nederland zaken wil doen is het echt een must om ze te hebben.

3. Een kaartje geeft legitimiteit aan je zaak

Als je bedrijf nog in de groeifase is of als je ZZP’er bent is het al moeilijk genoeg om de aandacht te krijgen. Zeker op events kennen veel mensen elkaar al en daar moet je dan maar tussen durven te gaan staan. Je moet alles uitleggen: wat je doet, wie je bent, wat je voor iemand zou kunnen betekenen. Allemaal dingen die je goed in je hoofd moet hebben, maar als je dan zover bent dat je iemand hebt overtuigd van je kunnen of je product is het kersje op de taart wel gewoon het geven van een net visitekaartje dat je niet met zo’n ‘gratis printen’-bon hebt laten maken. Je kaartje is de representatie van je bedrijf en het geeft – hoe flauw dat ook is – net zoveel legitimiteit aan je bedrijf als je verdere presentatie doet.

4. Een visitekaartje is ook promotiemateriaal

Niet alleen heeft een kaartje al de informatie over jou en je bedrijf er op, het kan ook gebruikt worden als een uithangbord of reminder voor een later moment. Onderschat het belang van het design van een visitekaartje dus ook niet: hoe creatiever, hoe meer impact je kunt maken.

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden van kaartjes die door een slimme twist of een clever design automatisch bovenop de stapel komen te liggen, en niet alleen is dat handig als iemand na een event door de stapel kaartjes aan het schiften is, het helpt ook met het laatste, belangrijke punt.

5. Visitekaartjes faciliteren netwerken

Voordat je iemand een kaartje geeft, is het nodig om met ze gepraat te hebben. Als iemand je boem paf een kaartje in de handen drukt is de kans dat het ergens op de grond of in een prullenbak terecht komt tegen de 90 procent. Het is sowieso moeilijk om onthouden te worden, dus een visitekaartje is maar een onderdeel van het hele verhaal, maar het is wel belangrijk. Als je een leuk praatje maakt en daarna een kaartje kunt overhandigen is de kans dat je er een contact aan hebt overgehouden een stuk groter.

Zelfs dan moet je nog zorgen dat je op tijd bent met de follow-up en ook daar bewijzen visitekaartjes hun nut: als je ze krijgt van andere mensen kun je er iets opzetten over het onderwerp van gesprek of bedrijf en zo weet je ook naderhand de juiste noot te raken. Denk dus goed na over je visitekaartje, want als je het echt goed weet te doen ga je misschien ook wel viral met je kaartje!

[Afbeeldingen © Yuriy Shevtsov – Adobe Stock]

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's
“Vermijden dat Wikipedia een PR-platform wordt”

De online encyclopedie Wikipedia gaat zijn slinkende gelederen van vrijwillige redacteurs versterken om de impact van public relations op de content van de website te kunnen elimineren. Jimmy Wales, oprichter van Wikiped...

Online06.10.2015

“Vermijden dat Wikipedia een PR-platform wordt”