Toyota en Alonso pakken historische  overwinning op Le Mans

Toyota en Alonso pakken historische overwinning op Le Mans

Vorig artikel Volgend artikel

Toyota heeft gisteren om stipt 15:00 uur autosportgeschiedenis geschreven door als eerste Japanse merk een 1-2-zege te behalen in de legendarische 24 uur van Le Mans. De Toyota TS050 Hybrid met startnummer 8 van Toyota GAZOO Racing heeft na een etmaal racen van alle 60 deelnemers de meeste ronden op het 13,626 kilometer lange Circuit de la Sarthe afgelegd, namelijk 388. Het team deed dat met een gemiddelde snelheid van maar liefst 248,2 kilometer per uur.

Formule 1 coureurs

De Toyota TS050 Hybrid die Le Mans 2018 van het World Endurance Championship (WEC) 2018-2019 gewonnen heeft, werd bestuurd door de coureurs Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso. Alle drie de coureurs hebben ervaring in de Formule 1; voor nieuwkomer Alonso (huidig Formule 1-coureur voor McLaren) was het de eerste keer op Le Mans.

Het team begon vanaf de eerste startplaats aan de 86ste editie van de bekendste langeafstandsrace ter wereld. En al snel reed het team aan kop om deze positie niet meer aan de concurrentie uit handen te geven. De klasse waaraan Toyota deelneemt, de LMP1-klasse, de hoogste op Le Mans.

Stuivertje wisselen

De Toyota TS050 Hybrid met startnummer 7 en achter het stuur de coureurs Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez wisselde gedurende de race regelmatig stuivertje met de Toyota met nummer 8. Uiteindelijk heeft nummer 7 2 ronden minder afgelegd, 386 rondes dus, waarmee de auto als tweede finishte en de historische overwinning van Toyota een feit was.

Klassement

Le Mans 2018 is de tweede ronde uit het World Endurance Championship 2018-2019. Ook tijdens de eerste race van zes uur op het circuit Spa-Francorchamps behaalde Toyota GAZOO Racing een 1-2-zege. Hiermee gaat het momenteel aan kop in het klassement. De volgende race is de 6 uur van Silverstone op 17 augustus 2018.

Toyota-GAZOO-Le-Mans

Meer content

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies