Automotive01.03.2016

De nieuwe Porsche 911 R, wolf in schaapskleren


De nieuwe Porsche 911 R is de spirituele opvolger van de 911 R uit 1967.

Op de autotentoonstelling van Genève heeft Porsche vandaag de 911 R onthuld. De nieuwe Porsche 911 R is de spirituele opvolger van de 911 R uit 1967, een raceauto waarmee ook op de openbare weg gereden mocht worden. De in gelimiteerde oplage gebouwde 911 R (R van Racing) nam destijds deel aan rally’s, de Targa Florio en wereldrecordpogingen.

Porsche_911_R
Porsche_911_R

Net als zijn stamvader uit 1967 maakt de nieuwe 911 R gebruik van een lichtgewicht constructie. De speciale editie, die in een oplage van 991 exemplaren wordt gebouwd, weegt 1.370 kg en is daarmee de lichtste versie binnen de huidige 911-reeks. Ook zijn aandrijflijn laat zien dat Porsche blijft inzetten op krachtige sportwagens. De bij Porsche Motorsport ontwikkelde 911 R komt in het programma naast twee andere topsporters met atmosferische motor: de 911 GT3 en de 911 GT3 RS.

De nieuwe 911 R beschikt over de 4,0-liter boxermotor uit de 911 GT3 RS. Deze racemotor levert een vermogen van 368 kW/500 pk bij 8.250 tpm en koppel van 460 Nm bij 6.250 tpm. De sprint van 0-100 km/h duurt 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 323 km/h. Het puristische karakter wordt nog eens onderstreept door de achterwielaandrijving en doordat de 911 R uitsluitend leverbaar is met een handgeschakelde sporttransmissie met zes overbrengingen. De korte schakelwegen dragen bij aan de sportieve beleving. Het gemiddelde verbruik volgens de NEDC-norm komt uit op 13,3 l/100 km.

911r4
911r4

Rijdersauto met technologieën uit de autosport

De Porsche 911 R is gemaakt voor bochtige trajecten. Achterasbesturing is standaard. De speciale afstemming moet zorgen voor een scherp instuurgedrag, een precieze handling en bij dat alles optimale stabiliteit. Een mechanisch sperdifferentieel achter is eveneens standaard. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) is inbegrepen op de 911 R. Dit remsysteem omvat 410 mm grote keramische schijven vóór en exemplaren met een diameter van 390 mm achter. De 20-inch lichtmetalen velgen in mat aluminium met centrale sluiting zijn voorzien van ultra high performance banden. Vóór bedraagt de breedte 245 mm, achter 305 mm.

911r2
911r2

Speciaal aangepast PSM

Porsche Motorsport heeft het Porsche Stability Management (PSM) speciaal voor de 911 R aangepast. Het beschikt nu over een inschakelbare tussengasfunctie bij het terugschakelen. Een vliegwiel met enkele massa is optioneel. Dit zorgt voor extra gretigheid van de hoogtoerige boxermotor. Om de alledaagse bruikbaarheid van de 911 R te vergroten, is een liftsysteem voor de vooras beschikbaar. Een druk op de knop zorgt dan voor 30 mm extra bodemvrijheid.

911r7
911r7

Pure sport: interieur

In het interieur springen de kuipstoelen van koolstofvezel in het oog. Het centrale deel is bekleed met stof in Pepita-ruitdesign. Dit doet denken aan de bekleding van de eerste Porsche 911 uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. De 911 R heeft een specifiek GT-sportstuur met een diameter van 360 mm. Ook de korte versnellingspook is een typisch R-kenmerk. Het interieur is afgewerkt met accenten van koolstofvezel. Aan de passagierszijde is daarin een aluminium badge met het serienummer verwerkt. De lussen die worden ingezet om de deuren te openen, verraden veel over het speciale karakter van de 911 R. Ze zijn gewichtsbesparend en worden ook gebruikt in GT-racewagens.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Porsche

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Elektrische auto’s accelereren als de beste. Zelfs de ‘simpele’ Hyundai Kona is vanuit stilstand al sneller op 100 km/h dan de meeste dure sportwagens. Je moet al een heus racemonster hebben, die vele malen meer ko...

Automotive10.08.2022

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Taycan pakt record van S Plaid af
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Porsche is natuurlijk een van de ‘petrolhead’ sportautomerken bij uitstek. De iconische 911, inmiddels al in zijn 58e levensjaar, is daar het meest uitgesproken voorbeeld van. Toch moeten de ‘supercar’ merken uit...

Automotive19.03.2022

Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Het is een bijzonder wereldrecord om op je naam te hebben: de snelste auto, maar niet op het circuit. Porsche Taycan kan zich sinds dit weekend Guinness World Record-houder noemen van de snelst ladende elektrische auto.

Automotive31.01.2022

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

Porsche neemt serieuze stappen in zijn plan om steeds groenere auto’s te maken. Nu heeft het tegen zijn leveranciers gezegd dat ze gebruik moeten maken van groene energie, omdat de samenwerking anders eindigt. Porsche...

Automotive08.07.2021

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Porsche gaat de Formule 1 in, zo lijkt het. De geruchten klonken alleen een beetje, maar inmiddels worden het er zoveel dat de geruchtenmolen ervan uitpuilt. Porsche zou het racewereldje weer instappen door zich aan te s...

Nieuws04.05.2021

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars

De designers van Porsche en Star Wars (Lucasfilm) willen de toekomst een beetje dichterbij brengen. Gezamenlijk hebben ze een fantasie-ruimteschip ontworpen met het DNA van beide merken. Het resultaat is de ‘Tri-Wing S...

Technology16.12.2019

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Elektrische auto's. Wie is de beste? Wie is de snelste? Vaak wordt de Tesla Model S nog als superieur gezien, het is de auto waar je aan denkt als het over elektrische auto’s gaat. Maar er komt steeds meer concurrentie...

Automotive01.11.2019

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S