Een kijk in de 'keuken' van 's werelds meest succesvolle bedrijf

Vorig artikel Volgend artikel
Een kijk in de 'keuken' van 's werelds meest succesvolle bedrijf

Het succes van Apple is een mysterie voor businessscholen. Apple overtreedt alle regels van het zakendoen die op dergelijke scholen worden onderwezen. Transparantie en autonomie zijn volgens de businessscholen goede zaken, terwijl bij Apple juist geheimhouding en micromanagement in de praktijk worden gebracht. Openheid en samenwerken met partners zijn volgens zakelijke opleidingen ook van levensbelang. Apple geeft daar weinig om. Het legt partners gewoon op hoe ze zich moeten gedragen. Businessscholen lijken nu te denken dat Apple zo raar in elkaar zat door het leiderschap van wijlen Steve Jobs. Volgens hen is het nu afwachten hoe de nieuwe leider Tim Cook het doet.

Adam Lashinky publiceerde deze week het boek "Inside Apple: How America's Most Admired -- and Secretive -- Company Really Works". Applefans keken ongeduldig uit naar het boek om te zien of ze Apple's succes kunnen kopiëren. Lashinsky beschouwt de nieuwe ceo Tim Cook als de tegenhanger van Jobs. Cook is rationeel en analytisch ingesteld. Hij wil beslissingen nemen op basis van data, niet op basis van emoties. Jobs liet zich veel meer leiden door zijn gevoel en instincten en zat er tot wanhoop van zijn medewerkers niets mee in om een product dagen voor de lancering nog volledig om te gooien.

Maar omdat Apple nog zo veel uitzonderlijke producten in de pijplijn heeft zitten kan het nog makkelijk 3 tot 5 jaar duren voor de wereld de échte waarde van Tim Cook leert kennen, aldus Lashinsky.  Alhoewel, Cook, die ook in de raad van bestuur van sportschoenenreus Nike zetelt, heeft hij er toch al een lange carrière van 14 jaar opzitten bij Apple. Zoon van een scheepswerfarbeider uit Alabama, werd hij in 1998 door Jobs zelf gerekruteerd bij Compaq en werkte hij al die tijd in de schaduw van zijn baas.

Maar Cook realiseerde al gauw fenomenale dingen. Zo staat in de biografie Steve Jobs van auteur Walter Isaacson te lezen hoe Cook het aantal leveranciers van honderd verlaagde naar vierentwintig, de voorraad Appleproducten terugbracht van 1 maand naar 6 dagen en de tijd om een Applecomputer de produceren van 4 maanden naar 2. Daardoor reduceerde hij niet enkel de kosten, maar zorgde hij er ook voor dat elke computer met de meest recente stukken wordt geassembleerd. Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies