Digitale advertentiemarkt gegroeid naar omzet van 1,5 miljard euro

Digitale advertentiemarkt gegroeid naar omzet van 1,5 miljard euro

Vorig artikel Volgend artikel

In 2015 is de totale Nederlandse digitale advertentiemarkt gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro. Dat is een vertienvoudiging ten opzichte van tien jaar geleden. Dit komt mede dankzij de groei van online video advertising en mobile advertising. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study.

De grootste groei zit in mobile advertising met 51 procent en online video advertising met 28 procent. Binnen de totale reclamemarkt wint online advertising sneller marktaandeel in de mix van alle mogelijke mediakanalen. Search advertising liet ook een sterke groei zien met 10,5 procent. Classified advertising (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) groeide met 9,1 procent en dit komt door de groei van de e-commerce sector. Display advertising groeide het minst snel met 5,7 procent.

Mobile en video zijn populair

Mobile advertising groeide dit jaar dus met 51 procent. Ook video heeft een grote stijging doorgemaakt en daarbij valt vooral op dat video advertising relatief veel meer via mobile gezien wordt. Video wordt ook steeds meer via programmatic trading verhandeld, waarbij internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen groeide met 30 procent.

In de laatste tien jaar heeft digital advertising zich ontwikkeld van een apart, geïsoleerd mediumtype naar een kanaal dat ook in de mix met traditionele media als tv en radio een steeds belangrijkere rol speelt. De onderzoekers verwachten dat in de komende jaren de advertentiebudgetten en -grenzen tussen online en offline steeds verder gaan vervagen. Die verschuiving zal er dan ook voor zorgen dat de online advertentiemarkt ook in de komende jaren sterk blijft groeien.

Volgens IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing, moet in 2016 de focus liggen op het doorontwikkelen van de uitingen. Een traject waarin het mobile gebruik door de consument centraal moet staan. Adverteren op mobile is niet gelijk aan adverteren op de desktop. De markt moet zich daarvan bewust worden, dan kan de branche nog verder groeien.

Fotocredit: Fotolia / tashatuvango

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies