Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Bekend was al dat het eraan zat te komen. Advertising op Instagram. Vanaf vandaag is het mogelijk, voor zowel kleine als grote bedrijven, om in Nederland en België advertertentiecampagnes in te zetten op Instagram, op een self service basis.
Technologie
Met Facebooks beste technologie qua advertentie-infrastructuur is het nu mogelijk voor adverteerders om op Instagram gerichter mensen te bereiken, rekening houdend met hun interesses (bijv. mode, sport, auto’s of eten) en voorkeuren.
Adverteerders krijgen ook toegang tot nieuwe advertentievormen om verschillende doelstellingen te behalen. Zo kunnen volgers meer te weten komen over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn of zelfs een product kopen, direct vanuit Instagram.
Launch partners
In Nederland werken Facebook en Instagram samen met verschillende launch partners: Heineken, Unilever (Mindshare), Toyota (Havas) en Tommy Hilfiger (Pervorm).
Unilever’s Hellmann’s werkt in Nederland samen met Mindshare. “Ons merk staat over de hele wereld al vaak standaard op tafel, maar in Nederland is Hellmann’s nog relatief nieuw. We zien Instagram als een sterk visueel platform waarop we Hellmann’s een aantrekkelijk podium kunnen bieden,” aldus Harry Dekker, Media Director Unilever Brands over de aanwezigheid op Instagram.
In de VS was KLM een van de eerste testers van Instagram. Met speciaal ontwikkeld beeldmateriaal nam de vliegtuigmaatschappij mensen mee naar de mooiste bestemmingen.
Succesvol
In andere landen waren verschillende campagnes al erg succesvol. Zo zette Gilt Groupe Instagram in om nieuwe klanten aan te trekken. Het gebruikte hiervoor een campagne die zorgde voor een toename van 85% in het aantal app-downloads. De advertenties van designmeubelverkoperMade.com zorgden voor 10% hogere omzetwaarde vergeleken met de benchmark en een campagne van spelontwikkelaar Kabam hielp om nieuwe spelers binnen te halen, die bovendien langer speelden en meer aankopen deden. The North Face gebruikte iconisch beeldmateriaal om meer bekendheid te geven aan een serie sprekers over het thema “believe in the impossible”.
Gesponsord
Bij de advertenties zal wel duidelijk te zien zijn dat het om een gesponsord bericht gaat.
Doe meer met Instagram
Wereldwijd gebruiken inmiddels duizenden bedrijven Instagram als digitale etalage en ze maken het nu gemakkelijker voor hen om het platform breder in te zetten op allerlei gebieden, van advertenties met ‘brand awareness’ als doel tot ‘direct response’.
Onlangs voegde Instagram bovendien de volgende mogelijkheden toe, die ook hier direct beschikbaar zijn:
- Liggende foto’s en video’s bieden meer creatieve mogelijkheden en geven advertenties een meer cinematografisch gevoel;
- Met videoadvertenties die 30 seconden kunnen duren, kunnen merken rijkere storytelling inzetten;
- Met tools en hulpmiddelen kunnen advertenties worden beheerd en gemeten en kan metFacebook- en Instagramcampagnes de beste resultaten worden bereikt.
Aan de slag
Wil je gelijk aan de slag gaan? Advertising voor Instagram is beschikbaar via de Instagram ads API of via de Facebook Power Editor.
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024
Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk
Instagram laat je tijdreizenVerder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018