Marktplaats.nl komt met CPC systeem: AdMarkt

Vorig artikel Volgend artikel
1154449521cpc

Ik was hier vanuit mijn rol bij Checkit al een aantal maanden van op de hoogte, maar nu niet meer 'under NDA'. Ofwel we kunnen vrijelijk schrijven over de nieuwe (zelfontwikkelde) CPC dienst van Marktplaats.nl: AdMarkt.

AdMarkt is een een geavanceerd advertentiemodel waarmee professionele verkopers eenvoudig 'Topadvertenties' (vergelijk met de Google premiums) kunnen aanmaken, beheren en optimaliseren. De adverteerder betaalt per Click, ofwel leads zoals Marktplaats het noemt.

"Professionele verkopers kunnen groot voordeel halen uit AdMarkt" vertelt Oscar Diele, marketing directeur eBay Nederland en Marktplaats.nl. "De topadvertentie in combinatie met het koopgerichte publiek dat zich op Marktplaats bevindt, zorgt voor een enorme toename in leads, niet alleen in aantal maar ook in kwaliteit.

Daarnaast betalen professionele adverteerders alleen voor daadwerkelijk geleverde leads en bepalen zij zelf wat ze maximaal voor een lead willen betalen. Op basis van gebruikerservaringen zullen we Admarkt in de komende maanden verder ontwikkelen."

Met AdMarkt kunnen Marktplaats-gebruikers hun advertenties op Marktplaats beheren en de effectiviteit van hun campagnes optimaliseren. Adverteerders betalen voor Topadvertenties geen vaste prijs, maar geven zelf een CPC (Cost Per Click) aan. De positie van de advertentie wordt bepaald door een combinatie van relevantie gemeten in CTR (Click Trough Rate) en de CPC van een advertentie.

Een hogere CPC in combinatie met een hogere CTR leidt tot een hogere positie van de advertentie. Gebruikers hebben hierdoor de optimalisatie van hun campagne zelf in handen. De resultaten van de campagne zijn via 'Mijn Marktplaats' te volgen. Per Topadvertentie is in Admarkt onder meer het aantal clicks, het aantal impressies, de CTR en het aantal gegenereerde leads overzichtelijk weergeven.

Naast AdMarkt voor professionele adverteerders kunnen reguliere Marktplaats-gebruikers ook kiezen voor een Topadvertentie tegen een vaste prijs. Deze prijs is per rubriek verschillend. Gebruikers kunnen tijdens het plaatsen van een advertentie aangeven of ze hier een Topadvertentie van willen maken. Op het moment dat een Topadvertentie is aangemaakt, draait deze mee op de eerste drie posities bovenaan de pagina. Hierdoor worden deze advertenties aanzienlijk meer gezien door potentiële kopers dan reguliere advertenties.

Marktplaats is hiermee een van de eerste bedrijven in de EU (in Amerika heeft Jupiter Media bijvoorbeeld een eigen CPC systeem) die een eigen Cost per Click systeem heeft ontwikkeld om hiermee niet adfhanelijk te zijn van Google of Yahoo. Daarnaast is het grooste voordeel natuurlijk dat het geen percentage commisie hoeft te betalen aan deze partijen. Of het nieuwe systeem van Marktplaats een volledig alternatief is voor (het huidige) Google verwachten we niet op korte termijn. Het is aannemelijk dat men het systeem eerst zal testen, verder gaat optimaliseren en in de toekomst wellicht volledig gaat inzetten.

Lees ook: Jeeves komt met eigen PPC platform Kanoodle lanceert eigen P4P systeem Microsoft click-to-call snel verwacht BlowSearch's PPC systeem Cost Per Action Search Advertising

Meer content

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies