AdWords en (Not Provided): wat is er nu werkelijk aan de hand

Vorig artikel Volgend artikel
AdWords en (Not Provided): wat is er nu werkelijk aan de hand

Groot nieuws vanuit Google gisteren, want de zoekmachinereus kondigde een vorm van (not provided) voor Google AdWords aan. Dit zorgde direct voor veel commotie onder (search) marketeers in de gehele wereld. Nu er meer duidelijkheid is over de daadwerkelijke gevolgen, is de storm wat gaan liggen. De impact is niet zo groot als bij SEO, maar adverteerders gaan toch interessante data missen.

Google kondigde gisteren aan dat 'secure searches' op Google.com voortaan geen zoekopdracht-data meer meekrijgen in de referring url. Dit betekent dat vanuit de url niet meer te achterhalen is wat de daadwerkelijke zoekopdracht was.

Wat is dan nu precies het gevolg van deze maatregel?

Het belangrijkste gevolg is dat tools, die de zoekopdracht vanuit de referring url gebruiken, de zoekopdracht data niet meer kunnen gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld voor Google Analytics (ga ik zo verder op in), maar ook voor de inzet van dynamische landingspagina's waarbij de content op de landingspagina wordt gevuld op basis van de werkelijke zoekopdracht.

Zoekwoord en zoekopdracht
Allereerst is het belangrijk even 2 definities uit te schrijven die binnen Google AdWords weleens verward worden.

  • Zoekwoord: het woord dat de adverteerder in de campagne heeft opgenomen.
  • Zoekopdracht: het woord dat is gebruikt in de Google-zoekmachine.

In Google AdWords wordt een zoekopdracht gematcht met een relevant zoekwoord in de campagne van de adverteerders. Dit kan een exacte overeenkomst (exact) zijn, maar in veel andere gevallen bepaalt Google dat een zoekopdracht relevant genoeg is om een bepaald zoekwoord (broad, broad modified of phrase) te matchen en de advertentie te vertonen.

In Google AdWords én in bijvoorbeeld Google Analytics hebben adverteerders inzicht in de zoekopdracht dat een bepaald zoekwoord triggerde. Deze data blijft beschikbaar in Google AdWords met het 'Zoektermen'-rapport (zie hieronder) en in de API, maar gaat dus verdwijnen in Google Analytics in het "Overeenkomstige zoekopdracht"-rapport.

Zoekterm rapport

Wat nu?
De daadwerkelijke impact van de maatregelen is minder groot dan wat werd gedacht op het moment van de aankondiging. Toch gaat er voor de adverteerder interessant (bezoekersgedrag)data verloren en heeft het dus overall en indirect een negatief effect op de resultaten van de AdWords-inzet.

Gebruikers van 3rd Party tools, zoals Marin en Kenshoo, hoeven geen problemen te verwachten. De technlogie van deze tools wordt niet beïnvloed door deze maatregel.

In Nederland heb ik de gevolgen in de data nog niet kunnen achterhalen. In de aankondiging staat ook dat het gaat om 'secure searches' op Google.com, maar zonder twijfel zal dit snel wereldwijd worden doorgevoerd en passen we ons allemaal maar weer aan met de data die voor ons beschikbaar blijft.

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies