Advertising22.04.2013

Adverteerders stoeien nog met cookiewet en online privacy


adverteerders-stoeien-nog-met-cookiewet-.jpg
adverteerders-stoeien-nog-met-cookiewet-.jpg

Adverteerders kiezen voor zeer diverse oplossingen om te voldoen aan de Cookiewet. Dat kwam onder meer naar voren uit de peiling Cookies en Online Privacy die dit voorjaar onder leden van de bond van adverteerders en IAB werd gehouden. De resultaten werden bekend gemaakt tijdens de Algemene Ledenvergadering van BVA op 18 april jl. in Amsterdam. De Highlights daarvan zijn:

– Oplossingen die de respondenten hebben gekozen voor het toestemmingsvereiste zijn zeer divers. De grootste groep koos voor een pop-up die je kan wegklikken (19%), 15% koos voor een pop-up die je niet kan wegklikken en voldeed daarmee meer aan de letter van de Cookiewet. Ook 15% koos voor de informatiebalk die je kan wegklikken. Slechts 4% koos voor de extreme oplossing, namelijk die van de Cookiemuur waarbij toegang tot de site wordt geweigerd als je geen cookies accepteert.

– Met 78% heeft het merendeel van de respondenten voldaan aan het informatievereiste, zoals dat nu in de Cookiewet voorgeschreven wordt. Van hen die OBA of analytische cookies plaatsen heeft 66% voldaan aan het toestemmingsvereiste, terwijl 33% hier niet of niet geheel aan voldoet.

– 37% doet aan Online Behavioral Advertising (OBA) / retargeting, 22% deed aan OBA, maar nu niet meer en 37% heeft dat nooit gedaan

– De Cookiewet heeft volgens de respondenten die aan OBA doen geen directe invloed op online display advertising: 80% verwacht dat uitgaven online display advertising gelijk blijven. Slechts 7% verwacht dat zijn budget hierdoor zal groeien, 13% dat het budget zal dalen.

– Iets meer dan de helft van de respondenten verwacht na het ingaan van de nieuwe EU privacywet nog aan 1-op-1 marketing te kunnen doen. Bij antwoorden geven deze respondenten aan dat ze al expliciet toestemming hebben of al data vergaren. 40% weet niet wat hij kan verwachten.

– 78% gebruikt Google Analytics, soms in combinatie met een andere tool. Als de versoepeling van de Cookiewet van kracht is, hoeft voor cookies die uitsluitend worden gebruikt voor het meten van eigen siteverkeer geen toestemming meer gevraagd te worden. Het gebruik van Google Analytics vereist echter wel behoedzaamheid bij het instellen. Wie bepaalde vinkjes niet uitzet, geeft bijvoorbeeld zelf toestemming dat Google gegevens deelt met derden of voor OBA doeleinden.

Privacy

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de respondenten de verantwoordelijkheid voor online privacy in ieder geval neerlegt bij de consument zelf. Daarnaast vinden zij privacy ook een zaak van de overheid in Den Haag en Brussel, de adverteerder, publishers, browserbouwers en bureaus. De consument kan bij deze taaie materie zeker helderheid en hulp van de communicatiebranche gebruiken.

Volgens BVA kan het niet de bedoeling zijn dat de consument zich uitsluitend ergert aan opeenstapeling van consent-vragen en van de weeromstuit maar overal “ja” op klikt. Dat is niet in de geest van de privacyregels. Vandaar het grote belang om als totale branche verantwoordelijkheid te nemen bij het zoeken naar oplossingen en het privacy-wijs maken van de consument.

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

​Big brother is tracking you…

De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want...

Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024