Advertising02.03.2011

Online Advertising flink gegroeid in Duitsland


online-advertising-flink-gegroeid-in-dui.jpg
online-advertising-flink-gegroeid-in-dui.jpg

Online advertising heeft in Duitsland het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 5,4 miljard euro. Dat betekent een stijging van 26% vergeleken met een jaar eerder. Zo blijkt uit een rapport van de Online-Vermarkterkreis (OVK), de federatie van Duitse online marketeers. Door die groei heeft het internet inmiddels een aandeel van 19,2% op de totale Duitse reclamemarkt. Daardoor springt het internet de krantenindustrie voorbij om het 2e grootste reclamekanaal van Duitsland te worden. Televisie blijft ook in Duitsland het belangrijkste reclamemedium.

Het jaar ervoor had het internet nog een aandeel van 16,5% op de Duitse reclamemarkt. “Het is de eerste keer dat het internet in Duitsland een belangrijker reclamekanaal is geworden dan de krantensector,” aldus Warc.com op. “Het marktaandeel van de Duitse kranten daalde het voorbije jaar van 21,4% naar 19%.” Online display-reclame liet het voorbije jaar in Duitsland een groei met 35% optekenen tot 3,2 miljard euro. Bij zoekactiviteiten werd een groei met 15% tot 1,7 miljard euro opgetekend. Bij de partnerprogramma’s was er een groei met 10% tot 339 miljoen dollar.

Het lijkt erop dat adverteerders de traditionele online reclame-kanalen hebben herontdekt, nadat er de voorbije jaren vooral gepraat werd over nieuwere internet-toepassingen,” merkt Paul Mudter, voorzitter van de Online-Vermarkterkreis, op. “Ook blijkt dat de financiering van online reclames steeds meer afkomstig is uit het marketing-budget in plaats van uit het sales-budget.” Voorspeld wordt dat de online reclame-uitgaven in Duitsland dit jaar met 16% zullen stijgen. Daardoor zal de grens van de 6 miljard euro worden doorbroken. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’