Nederlandse reclamewereld komt bij elkaar in het hart van Amsterdam

Vorig artikel Volgend artikel
Nederlandse reclamewereld komt bij elkaar in het hart van Amsterdam

Eerder deze week vond op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam 'de 24 uur van de reclame' plaats, georganiseerd door VEA en BVA met als centrale thema’s creativiteit, effectiviteit, verantwoord communiceren en talent.

De 24 uur van de reclame startte dinsdagavond om 22:00 uur met de tentoonstelling van fotografenvereniging PANL waar men kon genieten van de creativiteit van reclame. De hele nacht waren de bekendste reclametunes en muziek te horen op Q-music. De woensdag begon met Het Grote Reclame Talent Ontbijt, waar vijfhonderd studenten genoten van een lekker ontbijt en de kans kregen om kennis te maken met het vak en de mensen.

Tijdens het Ad Congres werd in Club Air inhoudelijk ingegaan op vragen die zowel consumenten als professionals bezighouden als het om reclame gaat. Bas Engels, creatief directeur van bureau TBWA\Neboko werd in de Escape uitgeroepen tot Reclameman 2010.

Als hoogtepunt werden de felbegeerde Effie’s uitgereikt, inclusief de uitreiking van de Grand Effie voor de hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie van het jaar.

Tijdens het Ad Festival gaf Mark Woerde, Lemz, een voorproefje van de resultaten van het onderzoek dat hij momenteel uitvoert in de 16 grootste landen i.s.m. Columbia University. Tijdens de sneak preview werd één ding heel duidelijk. "Er is sprake van een nieuwe relevantie. Consumenten willen heel graag een zinnig leven leiden en anders dan een aantal jaren geleden zoekt men die vooral in het kunnen bijstaan van anderen. Maar dat is zo blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Merken mogen en kunnen hier dan ook een nieuwe en belangrijke rol in spelen. Dit zal zowel de wereld als de merken zeer ten goede komen. Vandaar ook de titel van het boek dat samen met het onderzoek eind van dit jaar in New York zullen worden gepresenteerd: How advertising will heal the world and your business", aldus Mark Woerde.

Tijdens de uitreiking van de Effie’s, kwam het talent en de creativiteit binnen het reclame vak volop aan bod en zijn de gelukkige winnaars bekroond. De uitreiking van de EffieAwards in de pas geopende Club Air werd gepresenteerd door Renate Verbaan.

De Grand Effie ging naar "Gewoon bij Albert Heijn" van Albert Heijn (adverteerder) en TBWA\NEBOKO (bureau) in de categorie merkcampagnes. De campagne “Volkswagen Rijbewijs” van Volkswagen (adverteerder) en MTV Networks Advertising, ACHTUNG! (bureaus) werd bekroond met Goud in de categorie gedragscampagnes.

De jury onder leiding van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) kreeg in de drie inzendcategorieën (gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes) in totaal 42 cases ter beoordeling. Hiervan zijn er zestien bekroond.

Jan Driessen, voorzitter van BVA: "Deze hele dag, alle sprekers, alle onderzoeksresultaten en alle gewonnen prijzen ondersteunen ons op de weg naar meer verantwoorde communicatie. Met bijna 2000 bezoekers zijn deze 24 uur een absoluut succes. We zijn trots dat we dit samen met de VEA en alle partners voor elkaar hebben gekregen."
 
“Voor iedereen die iets met het reclamevak te maken heeft, was er wat wils. Eén keer goud, vijf keer zilver, negen keer brons en één Grand Effie; dat is de oogst van de geheel vernieuwde EffieAwards 2010 van BVA en VEA. Aangemoedigd door het succes van deze dag gaan we volgend jaar zeker door met de 24 uur van de reclame,” concludeert Ralph Wisbrun, voorzitter VEA.


Foto’s van de 24 uur zijn te zien op www.24reclame.nl

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies