Ilse Media's Joris van Heukelom over digitaal uitgeven 2009

Vorig artikel Volgend artikel
Ilse Media's Joris van Heukelom over digitaal uitgeven 2009

Een veelbelovende presentatie van Joris van Heukelom stond gisteravond geprogrammeerd tijdens 212, het maandelijkse netwerkevent in Felix Meritis te Amsterdam. 'Wat houdt de digitale uitgever anno 2009 allemaal bezig'. Businessmodellen, CPM, meetbaarheid van resultaten en de toekomst van mobiel.

De toeloop was dan ook groot, en er moesten zelfs twee ronden van de presentatie worden gegeven voor de ruim 200 aanwezigen. Van Heukelom introduceerde zijn betoog met een uitleg van het ecosysteem dat de media in zijn ogen zijn. De cyclus bestaat uit een onlosmakelijk verbond tussen technologie > consument > adverteerder en de mediaindustrie. Elk wieltje in het mediarad boekt innovatie en vooruitgang. Dan is het aan de andere wieltjes om die vooruitgang te adopteren, voor er een volgende stap gemaakt wordt.

-663.jpg

Neem bijvoorbeeld mobiel internet: Technisch is 60% van de consumenten er op dit moment tot toe in staat. Toch maakt maar 15% van de mensen er gebruik van. Pas als dit aantal toeneemt wordt mobiel internet ook voor adverteerders interessant, en het is aan de mediapartijen om tegen die tijd de commerciële mogelijkheden aan te bieden.

Belangrijk aandachtsgebied binnen Ilse Media is op dit moment Behavioural Targeting, wat zij liever Profiling noemen. Digitale consumenten worden immers niet alleen gecategoriseerd op hun surfgedrag en interessevelden maar ook op demografische en geografische kenmerken, online aankopen, tijdstip van surfen en context van een advertentie.

Het unieke bereik van de totale Ilse Media portfolio ligt op 9,6 miljoen unieke bezoekers. Binnen die immense groep zijn electronica, business & finance en vrouwen de grootste subgroepen, het is volgens Ilse belangrijk om die daarom in de toekomst verder te specificeren. De focus ligt dan ook niet zozeer op het vergroten van het bereik, maar wel op de verdieping van de ruime hoeveelheid profielen. Op ethische wijze, en dus worden er geen tracking cookies ingezet. Uit de informatie die een consument zelf vrijgeeft - zoals bijvoorbeeld een postcode - valt vaak al genoeg af te leiden.

Ook op gebied van mobiel begint Ilse Media aardig aan de weg te timmeren. Nu de eerste randvoorwaarden - geschikte toestellen en flat-fee mobiel internet - steeds meer aanwezig lijken te zijn is het aan de publishers om de derde randvoorwaarde in te vullen: beschikbaarheid van content. Een top 6 van waar mensen mobiel internet het liefst voor gebruiken:

1) Nieuws
2) E-mail
3) Verkeer
4) Weer
5) Chatten
6) Sport

Een top 6 waar Ilse Media met sites als Nu.nl een ontzettend belangrijke rol in speelt dus. De onlangs gelanceerde iPhone app trekt nu al net zoveel traffic als de mobiele site van nu.nl. En dat terwijl die site ruim 30 miljoen pageviews per maand trekt en er maar 200.000 iPhones zijn in Nederland. Ruim 140.000 bezitters van een iPhone installeerden de Nu.nl app, een indrukwekkend hoge conversie.

Content is er nu, en de traffic begint substantieel te worden. Voordelen van mobiel tov van online zijn volgens Ilse Media het feit dat niks zo persoonlijk en vertrouwd is als je mobiel, er een nog hogere mate van interactiviteit kan worden bereikt (bijvoorbeeld direct bellen of mobiel kopen), er context in tijd en plaats (GPS) is waar op kan worden ingespeeld en mobiel op dit  moment een zeer hoge click-through kent. 

Een leuke eerste case is een mobiele banner campagne van New York Pizza. Wie op de banner klikte werd direct mobiel doorverbonden met de bestellijn van de pizzabezorgers. Een directere call to action is haast niet mogelijk.

Toch rijst al deze technische innovatie de vraag of Ilse Media het zichzelf als Mediapublisher niet moeilijker maakt. Afgerekend worden op CPL en CPS in plaats van CPM is een riskante verlegging van risico van adverteerder naar mediapartij. En zeker nu de CPM tarieven onder druk staan, is het überhaupt nog wel interessant zo specialistisch te gaan verkopen?

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies