CPC, een metric uit oude tijden

Vorig artikel Volgend artikel

Nog steeds wordt er in Nederland erg veel gesproken over CPC's in AdWords. Maar hoe belangrijk is CPC nou eigenlijk? Voorbeeld: soms zijn er zoekwoorden die 2 euro CPC kosten en 50% conversie opleveren. Andere zoekwoorden kosten € 0,20 en leiden tot 1% conversie, welk zoekwoord zou u liever kopen? En vindt u het erg als de CPC op dat eerste woord met 2% stijgt? Of maakt u dan nog steeds ruimschoots winst?

Het draait uiteindelijk gewoon om rendement, en rendement meet je met niet met de CPC, maar met een cost per action (CPA). Gemiddelde CPC's, en stijgingen of dalingen van gemiddelde CPC's, zeggen dan ook helemaal niks. Bedrijven die naast hun AdWords campagne ook hun aankoopproces optimaliseren, en een hogere conversie hebben dan hun concurrent, zullen zich hogere CPC's kunnen veroorloven.
 
Dat CPC's zullen blijven stijgen is logisch: zolang een verkoop online minder kost dan offline, zullen die prijzen uiteindelijk, hoe dan ook, blijven stijgen tot ze gelijk komen te liggen. De échte winnaars online, zijn die  organisaties die exact weten wat de prijs van een conversie mag kosten. Rekening houdend met zoveel mogelijke variabelen.   

Sturen op CPC is daarom  niet zinvol: als een zoekwoord te duur wordt, zoek je een goedkoper zoekwoord, of ga je andere dingen optimaliseren zodat je die prijs wél kunt betalen. Klagen dat je niet kunt concurreren heeft geen zin, daarmee wordt je niet minder  hard voorbij gelopen.

Inspiratie: Marketing Pilgrim
 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies