Advertising22.05.2007

Standaardisatie banner zwaarte


1179824287banner.jpg
1179824287banner.jpg

Rembrandt Smits schrijft: We willen allemaal mooie, goed lopende online campagnes maken. Zowel adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus en uitgevers streven hiernaar… maar waarom werkt dat niet iedereen mee?

Het is voor een creatief bureau uitermate belangrijk om zoveel mogelijk ruimte te hebben om mooie, relevante en goed werkende banner-uitingen te maken. Hoe meer KB er beschikbaar is, hoe beter de campagneresultaten zijn. Als we kijken naar de (internationale) standaard voor banner-zwaartes richten we ons natuurlijk op het IAB.

Op www.IAB.net is te vinden dat een standaard (flash) banner 468×60 een zwaarte mag hebben van 30 KB. Is dit ook de zwaarte die uitgevers aanhouden? Helaas niet. Een rondje langs een aantal willekeurige uitgevers geeft de volgende verschillen:

Telegraaf.nl 15 KB Nu.NL 30 KB (prima!) AD 12 KB NRC 15 KB Wegener 12 KB Webads 15 KB

Het punt is gemaakt lijkt me: er is nog geen goed doorgevoerde standaardisatie betreffende de zwaartes van online bannering. En die moet er wel snel komen! Niet alleen om dat je twee keer zoveel animatie, emotie en interactie in een banner van 30 KB dan in die van 15KB kan stoppen, maar ook om de adverteerder niet op kosten te jagen voor het maken van drie of vier verschillende varianten van dezelfde uiting.

Waarom frustreren deze uitgevers de boel? Vaak krijg ik als argument dat ze de ervaring van de consument niet willen storen. Zwaardere banners hebben meer bandbreedte nodig en daar zou het laden van de website onder kunnen leiden. Maar dat is klinkklare onzin!

Nederland is met een breedbandpenetratie van 93% (Trendbox 2006) koploper in Europa en nummer twee wereldwijd na Zuid-Korea. Deze 93% zorgt voor praktisch al het internetverkeer; breedbanders zijn langer en vaker online dan smallbanders. En als er dus één land is waar we niet hoeven zaniken over de ervaring van de consument bij het bezoeken van een website met een banner dan is het wel Nederland. Bovendien werken we bij echte zware uitingen altijd met sniffercodes en polite policies.

Dus bij deze een oproep aan alle uitgevers en overkoepelende organisaties als IAB, PMA en Ipan; regel de standaardisatie van de bannerzwaartes en rek ze (minimaal) op tot de internationale IAB-zwaartes. Dit zal resulteren in betere creaties (reclamebureau blij), beter responderende campagnes (mediabureau blij) en dus een overall betere campagne (adverteerder blij). Dit met als gevolg dat er meer en meer budget naar het online gedeelte van de campagne gaat en er dus ook meer budget bij de uitgevers komt (uitgever ook blij). Eigenlijk zijn de uitgevers nu dus een dief van hun eigen portemonnee. Voor een industrie van pak hem beet 10-15 jaar oud wordt het hoog tijd om dit soort details op orde te hebben. bron nieuwsbrief Checkit

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over RSS

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

Netvibes als vervanger iGoogle en Google Reader

Als dagelijks fanatiek gebruiker van Google (RSS) Reader moet ik toch wat, nu Google aangekondigd heeft om na iGoogle (eind september) ook Google Reader (eind juni al) op termijn uit de lucht te zullen halen. Ik gebruikt...

Media29.03.2013

Netvibes als vervanger iGoogle en Google Reader

Feedly profiteert van het verdwijnen van Google Reader

Nadat bekend werd gemaakt dat Google Reader gaat stoppen, zag alternatief Feedly het aantal leden fors stijgen. Binnen 48 uur steeg het aantal nieuwe gebruikers met maar liefst 500.000. De beslissing van Google om de ste...

Online17.03.2013

Feedly profiteert van het verdwijnen van Google Reader

Ook Google’s RSS Subscription Browser extensie verdwijnt

Gisteren schreven wij over het feit dat Google de stekker trekt uit Google Reader en dat er alternatieven in opkomst zijn. Het lijkt er nu op dat Google het gehele rss-formaat beu is, nu ontdekt is dat ook Google's RSS S...

Technology16.03.2013

Ook Google’s RSS Subscription Browser extensie verdwijnt

Alternatieven voor Google Reader

Vanochtend berichtten wij dat per 1 juli Google Reader niet meer te gebruiken is. Dit is onderdeel van een grote schoonmaak die Google onder Larry Page aan het doen is. Veel mensen gebruiken nog steeds RSS-feeds om hun d...

Technology14.03.2013

Alternatieven voor Google Reader

Google stopt met Google Reader

Als gevolg van een derde opruimronde stopt Google op 1 juli 2013 met het aanbieden van Google Reader. Deze dienst die in 2005 het daglicht zag heeft een trouwe groep gebruikers maar het aantal gebruikers is sterk afgenom...

Technology14.03.2013

Google stopt met Google Reader

De website van Aaron Swartz leeft nog

Interessant voorstel van de code hackers op scripting.com: We should retire Aaron's number. Als honkballer dacht ik even dat het om Hank Aaron ging toen ik de kop op zag duiken in mijn RSS reader, maar diens nummer (44)...

Media16.01.2013

De website van Aaron Swartz leeft nog

Twitterfeed of toch Dlvr.it ?

Twitterfeed is inmiddels een veelgebruikte dienst. Ideaal om de berichten van jouw weblog / website automatisch in je Twitter te laten lopen. Maar zoals de meeste gebruikers van de dienst wel weten hebben ze ook regelmat...

Online27.03.2010

Twitterfeed of toch Dlvr.it ?

Verder lezen over Telegraaf

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

De oprichting van *bliep is mogelijk gemaakt via het investeringsfonds van TMG, met als gevolg dat het dus eigendom werd van TMG. Maar na een succesvolle start willen ze verder groeien, de plannen sluiten echter niet aan...

Mobile02.01.2013

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

De Telegraaf lanceert als een van de eerste uitgevers een gratis applicatie voor Windows 8. De app draait op tablets, laptops en pc's. De app is afgestemd op de volledig nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 die voor...

Technology27.10.2012

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Afgelopen vrijdag werd de Telegraaf frontaal aangevallen via het sociale medium Twitter.De krant had de vliegramp overlevende Ruben in het ziekenhuis aan de telefoon gehad, en vervolgens de inhoud van het gesprek gepubli...

Social Media18.05.2010

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Telegraaf Media Nederland heeft een zeer prestigieuze, internationale prijs gewonnen. De MarketingSherpa Email Award wordt 16 maart a.s. in Miami uitgereikt aan Edouard Leeuwenburg, Manager van Telegraaf E-mail Marketing...

E-mail26.02.2009

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

2009 en Telegraaf Media Nederland riepen in de maand januari ondernemers en bedrijven op om plannen voor productintroducties en – innovaties in te zenden. De beste inzender gaat geholpen worden bij het lanceren van het...

Online14.02.2009

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

Papieren krant op je mobiel

De Telegraaf komt vandaag met een bijzondere gratis applicatie voor op je mobiel, "de papieren krant". Nu heb ik papieren kranten op internet al nooit begrepen, laat staan een papieren krant op je mobieltje. Tweede wat i...

Mobile05.02.2009

Papieren krant op je mobiel

Project 2009 officieel van start

Het jaar 2009 is door de Europese Commissie uitgeroepen tot het jaar van Creativiteit en Innovatie. Bureau 2009 en Telegraaf Media Nederland hebben een diepgeworteld geloof dat creativiteit en innovatie onontbeerlijk zij...

Online09.01.2009

Project 2009 officieel van start