Standaardisatie banner zwaarte

Vorig artikel Volgend artikel
1179824287banner

Rembrandt Smits schrijft: We willen allemaal mooie, goed lopende online campagnes maken. Zowel adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus en uitgevers streven hiernaar… maar waarom werkt dat niet iedereen mee?

Het is voor een creatief bureau uitermate belangrijk om zoveel mogelijk ruimte te hebben om mooie, relevante en goed werkende banner-uitingen te maken. Hoe meer KB er beschikbaar is, hoe beter de campagneresultaten zijn. Als we kijken naar de (internationale) standaard voor banner-zwaartes richten we ons natuurlijk op het IAB.

Op www.IAB.net is te vinden dat een standaard (flash) banner 468x60 een zwaarte mag hebben van 30 KB. Is dit ook de zwaarte die uitgevers aanhouden? Helaas niet. Een rondje langs een aantal willekeurige uitgevers geeft de volgende verschillen:

Telegraaf.nl 15 KB Nu.NL 30 KB (prima!) AD 12 KB NRC 15 KB Wegener 12 KB Webads 15 KB

Het punt is gemaakt lijkt me: er is nog geen goed doorgevoerde standaardisatie betreffende de zwaartes van online bannering. En die moet er wel snel komen! Niet alleen om dat je twee keer zoveel animatie, emotie en interactie in een banner van 30 KB dan in die van 15KB kan stoppen, maar ook om de adverteerder niet op kosten te jagen voor het maken van drie of vier verschillende varianten van dezelfde uiting.

Waarom frustreren deze uitgevers de boel? Vaak krijg ik als argument dat ze de ervaring van de consument niet willen storen. Zwaardere banners hebben meer bandbreedte nodig en daar zou het laden van de website onder kunnen leiden. Maar dat is klinkklare onzin!

Nederland is met een breedbandpenetratie van 93% (Trendbox 2006) koploper in Europa en nummer twee wereldwijd na Zuid-Korea. Deze 93% zorgt voor praktisch al het internetverkeer; breedbanders zijn langer en vaker online dan smallbanders. En als er dus één land is waar we niet hoeven zaniken over de ervaring van de consument bij het bezoeken van een website met een banner dan is het wel Nederland. Bovendien werken we bij echte zware uitingen altijd met sniffercodes en polite policies.

Dus bij deze een oproep aan alle uitgevers en overkoepelende organisaties als IAB, PMA en Ipan; regel de standaardisatie van de bannerzwaartes en rek ze (minimaal) op tot de internationale IAB-zwaartes. Dit zal resulteren in betere creaties (reclamebureau blij), beter responderende campagnes (mediabureau blij) en dus een overall betere campagne (adverteerder blij). Dit met als gevolg dat er meer en meer budget naar het online gedeelte van de campagne gaat en er dus ook meer budget bij de uitgevers komt (uitgever ook blij). Eigenlijk zijn de uitgevers nu dus een dief van hun eigen portemonnee. Voor een industrie van pak hem beet 10-15 jaar oud wordt het hoog tijd om dit soort details op orde te hebben. bron nieuwsbrief Checkit

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies