Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
We moeten uiteindelijk helemaal af van het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat is geen nieuws. Nu kunnen we allemaal aan de EV gaan, maar voordat het zover is liggen nog heel wat uitdagingen in het verschiet. Zoals het uitbreiden van het (Europese) netwerk van laadpalen en, met name in Nederland, het geschikt maken van het stroomnetwerk zodat de gevraagde capaciteit voor het opladen van miljoenen EV’s ook geleverd kan worden.
Watersof elektrische alternatieven
Een van de alternatieven voor laadpalen is kiezen voor waterstof elektrische voertuigen. Ook daar liggen nog heel wat uitdagingen te wachten, zoals de CO2-neutrale massaproductie van waterstof. In Duitsland zijn ze daar al flink mee aan de slag gegaan. Voorbeeld is de glasfabriek, vlak over de grens in Limburg, waar binnen enkele jaren glas geproduceerd moet gaan worden in ovens die ‘gestookt’ worden op waterstof. Een ander innovatieve ontwikkeling is sinds deze week in Noord-Duitsland te zien: de waterstof elektrische trein.
De Duitse provincie Niedersachsen heeft deze week de eerste veertien van uiteindelijk meer dan 25 waterstof elektrische treinen in dienst genomen. Ze worden ingezet voor het lokale treinverkeer in het Bundesland en vervangen vijftien oude dieselloks. Daarmee moet uiteindelijk jaarlijks meer dan 1,6 miljoen liter diesel ‘bespaard’ worden.
In Nederland zijn overigens ook al testritten met een waterstof elektrische trein uitgevoerd, op het traject tussen Groningen en Leeuwarden.
Levering en productie waterstof
De eerste watersof elektrische trein rijdt vanaf deze week op het traject van Cuxhaven naar Bremerhaven. Om de treinen van waterstof te voorzien is in Bremervörde een waterstoftankstation gebouwd. Het tankstation heeft een opslagcapaciteit van 1.800 kilogram waterstof, verdeeld over 64 tanks met een hogedruk opslagvapaciteit van 500 Bar. Zes waterstofcompressoren voeden de twee brandstofpompen, waar de treinen 24 uur per dag waterstof kunnen tanken.
Op dit moment wordt de benodigde waterstof nog door een leverancier aangeleverd. Uiteindelijk moet het tankstation de waterstof ter plaatse zelf gaan produceren door middel van een elektrolyse productiefaciliteit.
Foto’s: Alstom
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024