​VR is nog niet verdwenen: TikToks moederbedrijf koopt Pico

​VR is nog niet verdwenen: TikToks moederbedrijf koopt Pico

Vorig artikel Volgend artikel

Virtual Reality blijft een beetje retro: elk jaar weer roepen we allemaal dat het echt wel komt, maar tegelijkertijd lijkt het niet dat grote publiek te bereiken. PSVR was een goede gooi, maar verder is het nog niet gekomen. Toch hoeven we virtual reality echt nog niet naar het land der vergane technologieën te verbannen: TikToks moederbedrijf ByteDance heeft net VR-bedrijf Pico gekocht.

Pico

Pico zegt je misschien weinig, maar het is een van de grootste Chinese VR-bedrijven, dat onder andere de Pico Neo heeft gemaakt. ByteDance kiest voor Pico omdat het volgens ByteDance een "uitgebreide suite van software- en hardwaretechnologieën bevat. Dat, het talent en de diepgaande expertise van het team zullen zowel onze toegang tot de VR-ruimte ondersteunen als onze langetermijninvestering in dit opkomende gebied.” Ja: TikToks moeder heeft veel vertrouwen in de toekomst van VR.

De meest recente VR-headset van Pico is de Neo 3, die is bedoeld voor zowel particulieren als zakelijke klanten. Pico schijnt de derde grootste VR-maker ter wereld te zijn, na Oculus en het ook Chinese DPVR. Neo 3 is alleen in Azië verkrijgbaar, maar er zijn producten die ook naar Europa komen. Het gaat dan om zakelijke gadgets, namelijk de Neo 3 Pro en Neo 3 Pro Eye. Neo 3 Pro is voorzien van een Qualcomm XR2-processor, 6GB RAM en een LCD-scherm van 3664 x 1920 pixels (PPI is 773) met een refreshrate van 90 Hertz.

VR in TikTok

ByteDance heeft net als zijn concurrent Tencent de gewoonte om veel andere bedrijven te kopen. Zo kocht het in maart nog de mobiele gamestudio Moonton. Echter lijkt het erop dat het niet van plan is om dit allemaal separate entiteiten te laten zijn. De kans is natuurlijk groot dat de gamestudio met de VR-aankoop wordt gemixt, maar nog groter is de kans dat VR en TikTok elkaar in de toekomst beter weten te vinden.

We zijn benieuwd wat we kunnen verwachten van Pico in het Westen. Aangezien het wel zakelijke producten zijn die alvast de oversteek hebben gemaakt, wordt het nog interessant om te zien of dat straks ook gaat gebeuren met consumentengadgets. De grootste vraag is echter die van virtual reality in het algemeen. Gaat dat in de toekomst echt iets worden? Veel grote techbedrijven lijken toch wel die kant op te gaan.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies