Virtueel schoenen passen vanaf de bank

Virtueel schoenen passen vanaf de bank

Met de nieuwe app van Wanna Kicks pas je honderden sneakers

Vorig artikel Volgend artikel

Stel: je zit op de bank en bent op zoek naar nieuwe sneakers. Omdat je geen zin hebt om de drukke winkelstraten in te gaan, besluit je een paar online te bestellen. Maar welke maat moet je hebben? Voor de zekerheid bestel je 2 verschillende maten en dat doe je ook met een ander paar schoenen. De bezorger komt met vier paar schoenen aan de deur en de kans is groot dat je daarvan in ieder geval drie paar terugstuurt. Dat houdt mij (en waarschijnlijk ook veel andere consumenten) tegen om schoenen online te bestellen. Dat dat slimmer moet kunnen, bedachten ze bij startup Wannaby en zo werd de app Wanna Kicks ontwikkeld.

Augmented Reality voor online shopping

Dit is toch een uitvinding waar iedereen die weleens online schoenen bestelt op zit te wachten? De app van Wanna Kicks is nu beschikbaar voor iOs. Als je een mooi paar schoenen ziet, maak je een 3D ontwerp van jouw voet door middel van AR (Augmented Reality). Dat gebeurt gewoon met de camera van je telefoon. Daar kan de app een 'virtuele laag' overheen plaatsen, zoals een sneaker. Het is niet de eerste AR-app voor online shopping, maar wel een hele goede én vernieuwende. De app werkt namelijk supersnel en je krijgt een goed en scherp beeld. Je voelt die nieuwe sneakers bijna aan je voeten zitten, kijk maar naar dit filmpje:

Duurzamer online shoppen

Je krijgt een goed beeld van hoe de nieuwe sneakers staan en kunt er ook mee rondlopen. Een hele mooie innovatie, want het geeft je veel meer gevoel bij je nieuwe aankoop. En dat verkleint dus ook meteen de kans op het doen van een miskoop. Daardoor hoeven minder producten retour gestuurd te worden. De kans is groot dat jij daardoor als consument meer gemak ervaart en bovendien is het veel duurzamer. Als dit op grotere schaal de norm wordt, dan kun je door middel van AR veel slimmer shoppen. De marges zijn voor veel webwinkels al mager en het retourproces neemt veel werk (en transport) in beslag.

Wanna Kicks
Beeld: app Wanna Kicks
Het is onze missie om online winkelbarrières te doorbreken. Wij geloven dat AR-try-on klanten kan helpen om online te winkelen en het verschil tussen online en offline winkelen weg te nemen. We zien twee grote problemen in de schoenenmarkt. Online conversies zijn vrij laag en het rendement is behoorlijk hoog in vergelijking met het traditioneel 'brick-and-mortar' (fysiek en digitaal) winkelen. De mogelijkheid om sneakers met je telefoon te proberen voordat je online koopt, moet conversies, betrokkenheid en rendement veranderen. Veel schoenenmerken presenteren hun nieuwe releases zowel online als offline. Klanten willen graag meer weten over nieuwe sneaker releases en AR is een geweldige nieuwe manier voor mensen om sneakers te ervaren die nieuw zijn op de markt of op het punt staan om naar de markt te gaan. In wezen is dit het belangrijkste idee achter Wanna Kicks: gebruikers toestaan te kiezen en te beslissen of ze een schoen leuk vinden of niet, zonder daarvoor naar een fysieke winkel te gaan.
- Sergey Arkhangelskiy, CEO van Wannaby
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies