9 belangrijke marketingkansen voor webwinkeliers

9 belangrijke marketingkansen voor webwinkeliers

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 hebben Thuiswinkel.org en Spotler het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Dit rapport zit boordevol handige insights waarmee je als webwinkelier het verschil kunt maken. Hieronder lees je de 9 belangrijkste marketingkansen waarmee je je business kunt laten groeien.

1. Zorg dat je de basics op orde hebt

De e-commerce is helemaal hip & happening. Een beetje webwinkelier zorgt ervoor dat zijn klanten in 2019 via de voice-assistent van Google Home hun bestellingen kunnen plaatsen. Of toch niet? Niet echt. Dit is slechts voor een klein deel van de e-commerce interessant. Breng eerst eens in kaart hoe je bezoekers trekt naar je webshop, hoe je ze converteert naar kopers en hoe je voor deze kopers de bestellingen afrondt. Vooral in het traject van order naar voordeur of met de zogenaamde last mile marketing is veel winst te halen. Zeker als je dat goed op orde hebt.

2. Richt een verlaten-winkelwagen- en verjaardagscampagne in

Eén van de meest verrassende uitkomsten van het trendrapport is de lage inzet van de verlaten-winkelwagencampagne. Je zou toch verwachten dat webwinkeliers deze campagne volop inzetten, maar dat is niet het geval. Slechts 43% zet deze campagne in. En dat geldt ook voor die andere goed converterende campagne: de verjaardagscampagne. Die wordt door slechts 26% ingezet. Je laat echt omzet liggen als je deze campagnes niet inricht.

spotler-verlaten-winkelwagen

3. Doe meer met alle verzamelde data

‘Binnenkomende data worden vaak verdeeld over verschillende tools en databases. Dit belemmert de toegankelijkheid van de data.’, zegt Laurent de Groof van Retail Insiders. Hij is één van de experts die is geïnterviewd voor het trendrapport. Hij vervolgt: ‘Veel marketeers geven aan dat met toegankelijke data het vermogen om snellere beslissingen te nemen toeneemt. En dat is een groot voordeel in de e-commercemarkt.’ Zo zou je prima kunnen nagaan welke koppelingen je wel of niet hebt gerealiseerd tussen je webshop en je CRM- en je ESP-software. Het levert veel op als alle binnenkomende data direct beschikbaar zijn in de verschillende tools die je gebruikt.

4. Ga minder voor het grote bereik en meer voor personificatie

Uit het trendrapport blijkt dat webwinkeliers een grote voorkeur hebben voor reguliere productnieuwsbrieven en voor actiemailings. Deze twee scoren het hoogst als antwoord op de vraag hoe webwinkeliers e-mail inzetten. De productnieuwsbrief wordt door 85% van de webwinkeliers ingezet en de actiemail door 62%.

Volgens Gino Thuij van HZ University, een andere geïnterviewde expert ‘gaat het gros van de online retailers nog steeds voor het grote bereik en minder voor personificatie. Begrijpelijk, want je moet immers voor mooie gepersonaliseerde campagnes wel je CRM-systeem en al je andere transactiesystemen koppelen en dat hebben nog lang niet alle webwinkeliers voor elkaar.’, aldus Gino.

Dat nog lang niet alle webwinkeliers de techniek op orde hebben, is één verklaring die het trendrapport geeft voor de voorkeur voor het grote bereik. Een andere verklaring is volgens het trendrapport het ontbreken van kennis, kunde en tijd. Marketingkans vijf luidt daarom:

5. Vergroot je kennis van marketing automation

Als webwinkelier kun je meer marktingkansen creëren als je meer weet van marketing automation. Raak ervan overtuigd dat geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van één enkele klant leiden tot meer omzet. Zo worden online achtergelaten winkelwagens volgens onderzoek van Marketingsherpa door 29% van de shoppers alsnog afgerekend als een mail hen daarop attendeert.

De onderzoeken en casestudies van bijvoorbeeld Marketingsherpa geven veel waardevolle informatie over het effect van geautomatiseerde marketingcampagnes. Geweldig om te lezen en een echte motivator om in 2019 nu eindelijk eens die verlaten-winkelwagencampagne in te richten.

spotler-knowledge

6. Richt je met social media op engagement

Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn uiteraard een vast onderdeel van je marketingactiviteiten. Toch is het onverstandig om deze social mediaplatforms in te zetten als direct verkoopkanaal. Hiervoor waarschuwt Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream:

‘Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.’

Deze uitspraak van Marco Derksen, die ook als expert voor het trendrapport is geïnterviewd, wordt ondersteund door de conclusies van het trendonderzoek. Social media leveren voor 41% van de webwinkeliers vooral een toename in engagement op en niet direct meer verkoop.

7. Richt een omnichannelstrategie in

Maak je social media onderdeel van een grotere strategie met meerdere marketingkanalen. Dan hoef je je social media ook niet in te zetten als direct verkoopkanaal. Dit is een echte marketingkans voor webwinkeliers in 2019. Uit het trendrapport blijkt dat nog maar 43% van de webwinkeliers zo’n strategie inzet. Omnichannelmarketing is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. En het loont zeker de moeite.

Zo geeft 58% van de webwinkeliers aan dat hun omnichannelstrategie meer verkoop oplevert en 44% ziet een duidelijke toename in het aantal webshopbezoeken.

8. Blijf inzetten op direct verkeer en paid search

Toch blijft het verstandig om je eigen webshop goed onder de aandacht te brengen en geld uit te geven aan paid search. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, zegt in het rapport:

‘Als je onze Twinkle100 erbij pakt dan weten wij dat de grootste online retailers van Nederland steeds meer bezoekers direct binnenhalen. Ze dankten vorig jaar 44% van hun verkeer aan direct traffic.’

‘En achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde en betaalde zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt.’

9. Wees transparant over de inzet van influencers

Als je commerciële uitingen via social laat aanprijzen door influencers, dan is het goed om de balans tussen promotie en authenticiteit in de gaten te houden. Marco Derksen: ‘De hype van betaalde influencers lijkt inmiddels over de top en de verwachting is dat er een verschuiving plaatsvindt naar authentieke micro-influencers en naar meer transparantie voor wat betreft de inzet betaalde influencers.’

Denk je erover na om in 2019 influencers in te zetten, ga dan op zoek naar micro-influencers die je merk authentiek en betrokken kunnen neerzetten. Loop niet achter de grote namen aan. Die trend lijkt toch echt over te zijn.

Benieuwd naar het hele rapport?

Het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste marketingactiviteiten van webwinkeliers en e-commercemarketeers in Nederland. In 14 conclusies doen 285 respondenten uitspraken over omnichannelmarketing, e-mail marketing automation, social media en influencermarketing.

Hendrik Westerhuis

Hendrik Westerhuis is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) actief als schrijver, ontwikkelaar en publicist van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies