Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Volg je de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto op de voet? Dan ken je ongetwijfeld de ‘experimenteerwet’. Deze wet maakt het mogelijk dat vanaf 1 juli, morgen dus, auto’s zonder bestuurder de weg op mogen. Nog nooit van de wet gehoord? Bedrijven en wetenschappers mogen zelfrijdende auto’s op Nederlandse wegen gaan testen. Dat kan natuurlijk niet zomaar. Er moet aan verschillende eisen worden voldaan en je hebt ook een vergunning nodig, die aangevraagd kan worden bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgens wordt de auto gekeurd door de RDW, in opdracht van het ministerie.
Omdat er zich nog geen belangstellenden hebben gemeld, is de kans klein dat je morgen al een auto zonder bestuurder voorbij ziet rijden.
Belangstelling voor Nederland als proefgebied is groot
Ondanks dat zich nu nog geen belangstellenden hebben gemeld, kunnen we wel snel testen verwachten. Er is veel belangstelling om in ons land proeven uit te gaan voeren met zelfrijdende auto’s. Doordat we in ons land veel vlakke en wegen met relatief korte afstanden hebben gecombineerd met veel laadpalen, leent zich dat goed voor de auto zonder bestuurder. De auto’s mogen alleen gaan rijden op daarvoor aangewezen trajecten. Het RDW kan beslissen om de zelfrijdende auto extra herkenbaar te maken door middel van bijvoorbeeld stickers, zwaailichten of een speciaal ontwikkelde nummerplaat.
Het is al sinds 2015 mogelijk om in ons land zelfrijdende auto’s op de weg te testen, maar het was nog altijd verplicht om een bestuurder in het voertuig aanwezig te laten zijn. De experimenteerwet maakt het mogelijk dat de auto’s van afstand bestuurd kunnen worden.
Zelfrijdende shuttle
We hebben in ons land al een aantal mooie voorbeelden van zelfrijdend vervoer. Zo rijdt er in Capelle aan den IJssel sinds 2006 al een autonoom aangedreven shuttlebusje op een bedrijventerrein. Het traject waar de shuttle rijdt is gesloten voor overig verkeer, maar kent wel kruisingen met auto’s, fietsers en voetgangers. Het traject is nu 5 maanden buiten gebruik vanwege uitbreiding en vernieuwing. Eerder deze week werd bekend dat een bezorgrobot van Albert Heijn gaat rijden op de High Tech Campus in Eindhoven.
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024