Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het expertisecentrum ov-betalen van de TU Delft houdt zich dagelijks bezig met hoe onze huidige manier van betalen voor het OV beter kan. Tijdens een symposium dat vandaag gehouden wordt zijn er allerlei onderzoeken naar en oplossingen voor het betalen in het OV die gepresenteerd worden. De boodschap is wel duidelijk: betalen in het OV is nog lang niet zo makkelijk als het kan – en moet – zijn.
De projecten die gepresenteerd worden raken bijna alle aspecten van de OV-chipkaart aan. Voornamelijk het opladen van je chipkaart, het combineren van een OV-kaart met je bankpas en een app waarin je zelf je saldo en reishistorie kunt bijhouden staan hoog op het verlanglijstje. In Delft hebben ze een groot gedeelte van het denkwerk daarover al gedaan. Er is zelfs een semi-functionele app, maar helaas zou om dat alles werkelijkheid te laten worden ook de huidige generatie OV-chipkaarten vervangen moeten worden. Dat gaat dus nog wel even duren.
Poortjes en paaltjes
Er is ook flink wat onderzoek gedaan naar de poortjes en paaltjes die we gebruiken om in- en uit te checken. Die hebben ook een levensduur van een jaar of acht, negen, dus het is tijd om over de nieuwe generatie te gaan nadenken. Poortjes kunnen bijvoorbeeld beter andersom werken: poortjes zijn open, maar sluiten als je niet incheckt of te weinig saldo hebt.
Paaltjes hebben dan weer een andere issue: ze kunnen beduidend beter geplaatst worden, met betere markeringen. Zo kunnen reizigers minder snel vergeten in te checken en ontstaat er minder ‘file’ als veel mensen tegelijk willen in- of uitchecken.
Bij een test met veel duidelijkere paaltjes die ’s avonds zelfs een lichtstraal op de grond projecteerden bij station Veenendaal bleek dat het aantal gemiste inchecks met 30 procent daalde. Bij station Den Bosch werkte het iets minder goed, omdat het daar heel druk is. Maar ook daar zijn oplossingen voor:
De conclusies die de TU Delft heeft getrokken zijn ook bij de vervoersbedrijven neergelegd, dus misschien worden een heel aantal van de ideeën wel verwerkt in de toekomstige versies van de kaarten en de manieren om ze te checken. De introductie van de OV-chipkaart was echter niet gemakkelijk en had technisch ook nogal wat problemen, dus de kans dat we binnen een jaar of drie al vrolijk fluitend door de open paaltjes kunnen lopen met onze digitale of e-ink OV-chipkaart is – helaas – klein.
[Afbeeldingen © Thijs Niks – TU Delft]
Verder lezen over Onderzoek
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom
Verder lezen over Overheid
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Automotive18.09.2023
Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten
Online24.07.2023
Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld
gelijke regels voor de berekening van AVG-boetesSocial Media17.07.2023