Technology23.05.2016

​Hyper hyper: de hyperloop als transportmiddel van de toekomst


Technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op en hebben een grote impact op onze maatschappij. Voor innovators is dit het tijdperk van onbegrensde mogelijkheden en perspectieven. Dutch Cowboys spreekt de komende weken een aantal inspirerende, innovatieve partijen – met een Nederlands tintje – in de aanloop naar Campus Party.

Tijdens dit vijfdaagse 24/7 techfestival werken 5.000 jonge techtalenten in hackathons, workshops en challenges aan oplossingen voor de toekomst. Er is uitgebreid aandacht voor nieuwe technologieën, zoals 3D-printen, virtual reality en robotica, en digitaal entertainment in de vorm van gametoernooien, droneraces en cosplayclubs. Kijk voor meer informatie op www.campusparty.nl.

In dit gesprek: Tim Houter, teamcaptain van Delft Hyperloop. Houter haalde zijn bachelor Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit (TU) Delft, maar voordat hij aan zijn master begon, kwam het Hyperloop-project op zijn pad. Met team Delft Hyperloop hoopt hij in de zomer van 2016 de Hyperloop Pod Competition in Californië te winnen.

Onder het motto ‘We don’t talk about the future. We build the future’ geeft Campus Party een kijkje in de toekomst. Zo ook op het gebied van openbaar vervoer. De trein? De bus? Zo passé. Het vervoersmiddel van de toekomst is de hyperloop. Tenminste; als we Elon Musk (CEO van SpaceX) mogen geloven. Hij bedacht een transportsysteem waarbij een capsule zwevend door een buis verplaatst. Om dit concept tot uitvoer te brengen, schreef Musk een wedstrijd uit. En in februari 2016 won het team van TU Delft de tweede prijs. Dat houdt in dat ze in de zomer van 2016 terug naar Amerika mogen om een prototype te presenteren.

Hyper hyper

Tim Houter van Delft Hyperloop legt uit wat het voordeel is van het hyperloopsysteem: “Alle huidige transportsystemen verplaatsen continu lucht en dat kost energie. Doordat in de buis van de hyperloop vrijwel geen luchtweerstand optreedt, bespaar je juist energie. Dat maakt de hyperloop zo’n efficiënte manier van transport. Ons team ontwikkelde een systeem op basis van permanente magneten. Deze bewegen over een geleidende plaat, waardoor een tegengesteld magneetveld ontstaat. Hierdoor gaat de capsule automatisch zweven bij een bepaalde snelheid. Dit scheelt trouwens ook onderhoudskosten, want doordat de capsule geen wrijving heeft, treedt er ook geen slijtage op.”

Het team is momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een prototype voor de capsule op halve schaal, om tegen de andere teams te racen in de 1,6 kilometer lange buis die SpaceX hiervoor aanlegde. Wat er met het winnende systeem gebeurt, is nog niet bekend. Tim: “Voor de organisatie is dit ook allemaal nieuw, dus het is afwachten hoe het uitpakt. Maar in ieder geval levert het veel roem en bekendheid op – handig, al is het maar voor het aantrekken van partners en investeerders.”

Geen particuliere aangelegenheid

En investeerders zijn nodig: het ontwikkelen en aanleggen van een geheel nieuw transportsysteem kost ontzettend veel geld. Daarnaast heb je ook te maken met ruimte, grond en regelgeving. Volgens Tim is dat vooral een probleem in Amerika, waar veel grond privaat eigendom is. Het opkopen van grond zou daar een dure aangelegenheid zijn. Nederland is niet de meest geschikte plek voor een hyperlooptraject, gezien de steden dicht bij elkaar liggen. Maar testopstellingen zouden hier bijvoorbeeld wel prima gebouwd kunnen worden: met vijf kilometer aan ruimte kom je al een heel eind. En als het systeem hier verder is ontwikkeld, is het te verkopen aan bijvoorbeeld China of Australië: landen met grote steden die ver uit elkaar liggen maar waar weinig op is gebouwd, waardoor het daar relatief eenvoudig is om de infrastructuur aan te leggen. “Overigens is het absoluut niet uit te sluiten dat er in Nederland geen hyperloopsysteem komt, hoor. Misschien een goed alternatief voor de Fyra of de Betuwelijn.”

Reizen met de hyperloop is dus efficiënter, duurzamer, maar vooral: sneller. De topsnelheid is maar liefst twaalfhonderd kilometer per uur. Kan het menselijk lichaam dat wel aan? Tim: “In een vliegtuig ga je ook zo’n duizend kilometer per uur, en daar merk je helemaal niks van. Het enige wat je voelt is het versnellen voor het opstijgen, en het afremmen voor het landen. Als de hyperloop mensen gaat vervoeren, zal dat versnellen gebeuren op een snelheid die voor mensen comfortabel is, vergelijkbaar met een vliegtuig. En op het eindstation rem je dan op dezelfde manier weer af. Overigens zal de eerste stap van het hyperlooptraject zijn om goederen te vervoeren. Die zijn minder gevoelig voor trillingen, en zo kan ook de veiligheid geoptimaliseerd worden. Als dat eenmaal werkt, kun je verder met een personentraject.”

hyperloop-delft
hyperloop-delft

Transport in de toekomst

Het Delft Hyperloop-team is dagelijks bezig met het bouwen van de toekomst. Hoe zien zij die toekomst precies voor zich? Tim: “Een hyperloopsysteem is het meest efficiënt bij afstanden tussen de honderd en duizend kilometer; binnen steden zijn zelfrijdende auto’s efficiënter. In de toekomst bestel je die gewoon met een app, waardoor je geen eigen auto meer nodig hebt. Parkeerplekken zijn bijna niet meer nodig, en ook het fileprobleem neemt af. Omdat alles elektrisch aangedreven wordt, zijn er bovendien geen uitstootgassen.”

Steden die verder uit elkaar leggen, zijn verbonden met hyperlooptrajecten. Zo kun je bijvoorbeeld wonen in Parijs, werken in Amsterdam, en toch binnen een half uur op je werk zijn. Of als je een internationaal bedrijf hebt en je een meeting wil organiseren met je werknemers, kun je dat zo afspreken zonder dat het heel veel tijd en geld kost. Omdat het zo weinig energie kost om een hyperloopsysteem draaiende te houden – en meer energie om het systeem stop te zetten en weer aan te drijven – vertrekt er om de minuut een nieuwe capsule. Zo hoef je nooit lang te wachten. In de toekomst gaat de wereld dus gewoon sneller. Overigens zal het wel nog even duren voor er een hyperloop tussen bijvoorbeeld Europa en Amerika komt. Dan moet het systeem namelijk door het water aangelegd worden, wat het een flinke investering maakt. Bovendien is veiligheid natuurlijk een issue: als je halverwege stil komt te vallen, dat is midden op de oceaan natuurlijk een veel groter probleem dan op een traject over land. Intercontinentaal reizen met de hyperloop is zeker mogelijk, maar heeft wel wat meer ontwikkelingstijd nodig.”

Maar de toekomst is nog ver weg. Of niet? “Als je de juiste mensen mee hebt, de juiste mindset en de middelen, kan het snel gaan; het prototype hebben we ook binnen een jaar gemaakt. Technisch gezien is de eerste hyperloop al binnen nu en vijf jaar mogelijk. Politiek gezien is het natuurlijk een ander verhaal. Hoe lang dat duurt, is lastig in te schatten. Maar als je ziet hoe hard bijvoorbeeld de techniek van zelfrijdende auto’s gaat, denk ik dat we ook met de hyperloop toch binnen vijf à tien jaar deze kant op gaan. Misschien moeten we tegen die tijd nog maar eens bellen!”

Verder lezen over Innovatie

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

Team Visma | Lease a Bike, een van 's werelds beste wielerploegen, zet een grote stap in technologische innovatie met de lancering van hun gloednieuwe Control Room. Deze hypermoderne mobiele unit, uitgerust met de nieuwste technologieën en apparatuur, maakt zijn debuut tijdens de Tour de France, die zaterdag 29 juni in Florence van start gaat.

Technology27.06.2024

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

Verder lezen over Toekomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

De slimste manier om je terugleverkosten laag te houden, is door zoveel mogelijk van je eigen energie zelf te gebruiken. Wat je immers zelf gebruikt, hoef je niet terug te leveren. En kost je dus niets extra’s. Zo houd je grip op je energierekening.

Technology13.06.2024

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

Houd je energierekening laag 
Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Industrie 5.0 staat voor schaalbaarheid met een doel: bedrijven groeien op een manier die zowel de samenleving als het milieu ten goede komt. Het introduceert systemen die menselijke creativiteit en machinale efficiëntie combineren om flexibele en veerkrachtige bedrijfsmodellen te ontwikkelen. 

Technology11.06.2024

Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Smart Health-webinar: Acceptatie van AI door zorgverleners en zorgvragers

Op 13 mei vond het Smart Health-webinar plaats, een hybride event georganiseerd door het Care Innovation Center West-Brabant en Slimmer Leven. De centrale vraag van deze bijeenkomst was hoe we AI kunnen ontwerpen zodat deze goed landt bij zowel zorgverleners als zorgvragers.

Events30.05.2024

Smart Health-webinar: Acceptatie van AI door zorgverleners en zorgvragers