Steeds meer elektrische steps wereldwijd

Steeds meer elektrische steps wereldwijd

In Nederland zal het echter nog wel even duren

Vorig artikel Volgend artikel

Het is het nieuwste concept, onderdeel van de plannen voor first & last mile mobility. De step kan geïntegreerd worden in Hyundai en Kia auto’s, door het opladen met elektriciteit die tijdens het autorijden wordt geproduceerd.

First & last mile mobility

First & last mile mobility is een term die wordt gebruikt om mensen en goederen te beschrijven tussen begin- en eindpunt. Simpel gezegd gaat het eigenlijk om het oplossen van de stukken die mensen in de stad nog moeten lopen buiten het openbaar vervoer. Als je kijkt naar de step zie je dat het compact is, om te zorgen dat mensen het overal mee naartoe kunnen nemen. Denk dan aan de 900 meter die je nog moet lopen van het station naar je werk bijvoorbeeld. Fabrikanten zien hier een groeiende markt in: uit onderzoek blijkt dat de last mile mobility-markt in de VS, Europa en China de komende jaren enorm zal groeien. Hyundai springt daar nu op in, met een prototype die 20km/u kan afleggen.

Overal behalve Nederland

Over de hele wereld zie je de steps al in de grote steden. Vaak maken ze deel uit van de ‘deeleconomie’, zoals Airbnb, Uber en Lyft. De twee grootste bedrijven in elektrische step-transport zijn Lime en Bird. Lime heeft al in meer dan 100 steden een succesvol deelstep concept uitgerold? Hoe werkt dat dan zo’n deelstep? Heel simpel eigenlijk, je gebruikt de app om een step dichtbij je te vinden, dan scan je de QR-code en je vertrekt. De prijs begint meestal vanaf $1, plus 15 cent per minuut. De meeste ritjes zijn nog minder dan 3 kilometer.

Steden zoals San Francisco, Los Angeles, Sydney, Kopenhagen. Je ziet ze echt overal, zelfs onze buren de Belgen en de Duitsers hebben ze al in meerdere steden. Overal, maar waarom niet in Nederland?

Dan komen we toch bij wetgeving uit. In Nederland mag het gewoon niet. Het ministerie van Infrastructuur gaat over nieuwe uitvindingen en innovaties in het verkeer. Alle voertuigen moeten aan een aantal veiligheidseisen voldoen. De regels die het ministerie erop nahoudt voor de step zijn nog strenger dan in onze buurlanden. Daarom is het vrijwel onmogelijk voor startups om hier een succesvol deelstep concept uit te voeren. Al zouden ze dat wel graag willen.

Nederland is echt een fietsland. Daarin verschillen we wel van menig andere landen, want we gebruiken meer dan alleen motorvoertuigen en het openbaar vervoer om naar onze bestemming te komen. Al jaren gebruiken wij de fiets. Toch is de elektrische fiets een potentiële concurrent van de fiets in Nederland. In prijs zijn er verschillende categorieën, de combinatie met het openbaar vervoer is aantrekkelijk en misschien wel de belangrijkste- het is compact. De elektrische step van Hyundai weegt 7,7 kg en dat is slechts het prototype.

Breda

Toch worden er stappen gemaakt en is de kans groot dat je in de toekomst de elektrische step in Nederland veel zal zien. Breda heeft het voor elkaar gekregen om een akkoord te sluiten met het ministerie. In samenwerking met Bird, de grootste concurrent van Lime, gaan ze 6 maanden een experiment aan. En dan kan het misschien wel eens snel gaan, want het openbaar vervoer brengt ons prima (uitgezonderd vertragingen) van a naar b, maar het ov is natuurlijk niet geschikt om mensen van deur tot deur te brengen. Juist dat is waar first & last mile mobility in stedelijke en regionale gebieden in de toekomst gebruikt zal worden.


Amy Swinkels

Stagiair en tekstschrijver. In haar vrije tijd houdt ze zich vooral bezig met media, scripts en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies