Technology28.06.2018

Pratende AI Google Duplex gaat deze zomer live getest worden


Het werkt echt zo goed als ze toonden

De demonstratie van Google Duplex op de laatste Google I/O conferentie was schokkend in meerdere opzichten. De AI-assistent die kan bellen met bedrijven om bijvoorbeeld een afspraak voor je te maken of om te reserveren was zó overtuigend dat iedereen in eerste instantie wild enthousiast was, maar zich vrijwel onmiddellijk daarna zorgen begon te maken over wat dit betekent.

Nadat de AI-assistent zoveel negatieve reacties opleverde heeft Google al aangegeven dat het bedrijf gaat herzien hoe de kunstmatig intelligente assistent zichzelf kenbaar gaat maken als bot, aangezien mensen die er niet op getraind zijn het verschil tussen Duplex en een mens niet kunnen horen. Die horde is blijkbaar genomen, want CNET meldt dat Google de AI deze maand gaat testen. In eerste instantie wel beperkt, met een select aantal testers en een aantal bedrijven die het prima vinden dat de AI ze gaat bellen.

“Hi, I’m the Google Assistant”

De bedoeling is dat Duplex in den beginne alleen gaat vragen wanneer een zaak open is en wat de openingstijden zijn op feestdagen als Fourth of July. Volgens Google kunnen gebruikers later in de zomer gaan proberen om een tafel bij een restaurant te gaan boeken of een afspraak bij de kapper te maken.

In live demo’s die Google deze week gehouden heeft werd ook duidelijk hoe de AI zichzelf kenbaar maakt: “Hi, I’m the Google Assistant, calling to make a reservation for a client. This automated call will be recorded.” Dat is duidelijke taal, wat wel zo prettig is. De manier waarop Google dit doet zal een precedent zetten voor hoe andere bedrijven omgaan met AI en dus is het erg belangrijk dat alles klopt, realiseert zich het bedrijf ook.

Langzaam maar zeker

Google gaat Duplex ook beduidend langzamer uitrollen dan hun andere technologieën, simpelweg omdat er meer op het spel staat. Het is ook heel lastig om in te schatten hoe bedrijven (of beter gezegd de mensen aan de telefoon bij die bedrijven) gaan reageren op geautomatiseerde belletjes van een digitale assistent. Dat verklaart de gelimiteerde en voorzichtige uitrol ook meteen.

De live demonstraties tijdens de promotietour deze week hebben wel laten zien dat de demo’s tijdens I/O geenszins in scène zijn gezet. Zowel bedrijven als journalisten mochten een telefoongesprek met de AI voeren en zelfs als er geprobeerd werd om het zo lastig mogelijk te maken was de uitkomst toch altijd dat er een reservering kwam, of dat de personen werden doorverbonden met een mens in het callcenter van Google. Dat zal in de meeste gevallen echter niet nodig zijn: Google liet weten dat in de testen tot nu toe vier van de vijf gesprekken door de AI succesvol afgerond kon worden. Duplex kan het dus wel. Nu nog zien of de mensen aan de andere kant van de lijn het ook pikken.

[Beeld: Google]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Google

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Snap gaat een stapje verder, want het laat je straks zelf lenzen maken op Snapchat, op basis van een AI-prompt.

Social Media20.06.2024

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Nieuwe robot Pixelbot 3000 maakt van AI-prompt LEGO-mozaieken van alles

Je zou kunnen zeggen dat deze printer LEGO print. Het is een apparaat dat mozaïeken maakt met bestaande LEGO-blokjes met AI.

Gadgets18.06.2024

Nieuwe robot Pixelbot 3000 maakt van AI-prompt LEGO-mozaieken van alles

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is