Nederlandse startups zoeken partners tijdens CES in Las Vegas

Nederlandse startups zoeken partners tijdens CES in Las Vegas

Samen met Mona Keijzer en Constantijn van Oranje

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week is in Las Vegas de grootste mondiale Consumer Electronic Show, afgekort de CES. Inmiddels reizen al een aantal jaren 50 Nederlandse techbedrijven en startups naar het event dat inmiddels wel meer en meer concurrentie krijgt van soortgelijke beurzen in China (o.a. van de CES in Shanghai). Dit jaar worden de Techleap deelnemers (voorheen StartupDelta) van het ‘Holland Tech Square’ opnieuw vergezeld door Techleap-ambassadeur Prins Constantijn van Oranje. Ook staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) is deze week aanwezig in de VS. Op haar programma staan o.a. de kick-off van de CES op woensdag naast een bezoek aan Michigan en Silicon Valley waar ze zich laat vergezellen door een aantal Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen.

Futureproofing the world, one Dutch solution at a time

Duidelijk is dat de overheid zich meer en meer aan het inzetten is voor technologische ontwikkelingen in Nederland. Is het moordende tempo waarin technologie zich vandaag ontwikkeld, denk aan blockchain, AI, machine learning en robotica is dit een keiharde noodzaak. Het gat met Azië lijkt inmiddels alsmaar groter te worden. Misschien nog wel belangrijker is in hoeverre wij ons nog kunnen onderscheiden. Met name op het gebied van klimaat en duurzaamheid zouden we wel degelijk een verschil kunnen maken.

Nederlandse startups op het Holland Tech Square tijdens de CES 2020 zijn met het thema voor dit jaar ‘Futureproofing the world, one Dutch solution at a time’ opgedeeld in vijf thema’s: The Future of Energy Transition e-Mobility, the Future of City Living, the Future of Consumer Technology Trends, the Future of Life Sciences en Enterprise & Education.

Startups tijdens de CES

Staatssecretaris Mona Keijzer hoopt met haar aanwezigheid deuren open te krijgen bij potentiële partners die essentieel zijn voor de ondersteuning in het buitenland voor de aanwezige startups. Het zal overigens een kluif worden om je tijdens de CES te onderscheiden van de massa. Het aantal startups, startup events en meer lijkt iedere jaar letterlijk te exploderen.

Ooit was de CES, nog letterlijk een Consumer Electronic Show, en te vinden op slechts één locatie. Vandaag is de CES een event wat zich heeft verspreid over de gehele stad. Wie de CES vaker heeft bezocht weet wat dit betekent. Hotels puilen uit met special events. Buiten op straat zijn het echter nog steeds de wereldmerken op het gebied van technologie die de aandacht opeisen. Jaarlijks komen er rond de 200.000 bezoekers verdeeld over zo’n 160 landen naar de CES in Las Vegas.

Mona_Keijzer_CES_2020_12
Mona Keijzer tijdens de opening van het NL Tech Square op de CES 2020
Nederlandse startups hebben een open en pragmatische houding en zijn gericht op samenwerking met andere partijen (zoals in de bekende “gouden driehoek” van kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven). Die samenwerking maakt ons succesvol en uniek: geen ander land ter wereld pakt het zo aan als wij.
- Mona Keijzer

Mona Keijzer over de CES en Startups

Zoals hierboven al duidelijk is worden de Nederlandse Startups vergezeld door o.a. staatssecretaris Mona Keijzer. Wij spraken haar kort en stelden haar 3 vragen over de CES, de Nederlandse Startup cultuur en haar rol deze week in de Verenigde Staten.

Q: Wat is uw belangrijkste doel van uw aanwezigheid op de CES en verblijf in Amerika?

A: Mijn rol op de CES is die van het ondersteunen van onze startups bij het opdoen van contacten, kennis en financiering. Dat kan heel direct: bijvoorbeeld door de aandacht van de daar aanwezige pers, investeerders en anderen te vestigen op onze startups bij de feestelijke opening van het Nederlandse tech square.

Daarnaast is de CES ook een plaats voor mij om te spreken met ceo’s en overheidsvertegenwoordigers uit de VS over wat ons land een goede plek maakt om te investeren. Ik vertel dan ook steeds over onze nationale innovatiefilosofie: met onze uitvindingen willen we de mondiale, maatschappelijke problemen helpen op te lossen. Of in het Engels: Dutch solutions for global challenges. Dat kan weer helpen om de enorme Amerikaanse markt te ontsluiten voor al onze ondernemers, zodat ze internationaal kunnen groeien.

In Los Angeles open ik een mkb-handelspost, die economische kansen gaat signaleren voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf, en hen gaat ondersteunen bij het grijpen van die kansen.

Q: Bestaat er zoiets als een Nederlandse startup cultuur en waar herken je die aan? (Zijn er duidelijk identificeerbare onderwerpen te benoemen waarin wij ons in Nederland onderscheiden t.o.v. de rest van de wereld)

A: Startups die ik spreek zijn allemaal ambitieuze en innovatieve ondernemers die met een enorme drive aan de slag zijn om met hun slimme producten en diensten een maatschappelijke en economische bijdrage te leveren.

Nederlandse startups hebben een open en pragmatische houding en zijn gericht op samenwerking met andere partijen (zoals in de bekende “gouden driehoek” van kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven). Die samenwerking maakt ons succesvol en uniek: geen ander land ter wereld pakt het zo aan als wij.

De Nederlandse startupcultuur kenmerkt zich ook door bescheidenheid - en vaak is dat onterecht. Daarom vind ik het belangrijk om hen te helpen om in de schijnwerpers te staan, ook internationaal. Met het juiste podium kunnen onze startups vaker doorgroeien tot internationaal actieve bedrijven, die concurrentie op wereldschaal aan kunnen gaan.

Q: Hoe belangrijk is de CES in Amerika nog als we zien dat vrijwel alle hightech die er echt toe doet inmiddels uit landen als China komt?

A: De CES is een van de beste plaatsen om als beginnend bedrijf te laten zien wat je in huis hebt. Je staat daar in feite op het grootste podium ter wereld, met duizenden invloedrijke multinationals, internationale media en investeerders die je uitvinding komen bewonderen. Daarnaast zijn er ook vele kennisinstellingen en andere startups die je kunnen helpen aan kennis en expertise. De CES is dus dé plaats om als startup contacten, kennis en financiering op te doen om je bedrijf internationaal te kunnen laten groeien.

Willen we onze positie als innovatieland sterk houden, dan is juist de aanwezigheid op die grote internationale evenementen zoals CES belangrijk. Zowel om te zien wat elders in de wereld aan high tech wordt ontwikkeld en welke trends er zijn, maar ook om de wereld te laten zien wat wij hen met onze kennisinstellingen en onze fantastische bedrijven, groot en klein, kunnen bieden.

Mona_Keijzer_CES_2020_3
Circularise in gesprek met Mona Keijzer
Mona_Keijzer_CES_2020_1
Meatable, one cell will change everything
Mona_Keijzer_CES_2020_4
Mona Keijzer "We willen onze positie als innovatieland sterk houden".

CES 2020

Staatssecretaris Mona Keijzer vertrekt direct na haar bezoek aan de CES naar Los Angeles waar zij een Nederlandse handelspost voor MKB-bedrijven opent. Eerder deze week was de staatssecretaris al in Washington voor gesprekken met overheid en ondernemers over samenwerken en investeringen in digitale innovaties als AI.

De missie naar CES 2020 wordt georganiseerd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbeleid, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Techleap.nl.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies