Gisteren was een dag om te grappen met de ‘Think Yellow, Go Red’ gimmick. Het was een knipoog naar Red Banana, ons creatieve bureau. Vandaag zijn we in de serieuze modus want de vrienden van Google hebben Gemini 2.5 Flash Image met de interne codenaam Nano Banana gelanceerd. Een beeldmodel dat het genereren én bewerken van beeldmateriaal in één flow samenbrengt. Dat klinkt misschien dan wel als ‘weer een image tool’, die kan er wel weer bij, maar dit voelt duidelijk anders, Dit is voor mij de 1.0 versie van een totaal nieuwe standaard. Een nieuw begin van iets waaraan nooit een einde komt en alleen al daarover nadenken tamelijk zinloos lijkt. Maar toch moet je dat wel doen.
Een nieuw beeldmodel in de Gemini-familie dat:
Gemini 2.5 Flash Image, liefkozend omgedoopt in Nano Banana, voelt als een gratis tool omdat je in de Gemini-app gelijk meteen beelden kunt maken zonder te betalen. Dat is allemaal top en ook leuk als je er mee wilt experimenteren en prima om mee te spelen. Maar zodra je het professioneel wilt gebruiken met meer en ook grotere beelden in hoge kwaliteit en bijv. een koppeling met Photoshop wilt maken, kom je in de betaalde laag van Nano Banana terecht. Uiteindelijk zijn dit de gewone operationele kosten, net zoals hosting of als advertentiebudget.
Alles wat je laat bedenken krijgt standaard een onzichtbare watermark en gaat door een aantal veiligheidsfilters. Dat geldt ook voor de gratis versie. In de praktijk betekent dit: gratis is ideaal om ideeën te verkennen maar dat je de betaalde versie nodig hebt als je echt een serieuze campagnes ermee wilt opzetten.
Ben je diep onder de indruk wat je ermee kunt doen, maak dan vandaag één visual in de gratis app en maak dezelfde in de betaalde omgeving. Daarna vergelijk je de tijd, kwaliteit en kosten en kies je daarna welke laag jouw standaard wordt. Je moet dus wel nog nadenken over wat je budget wordt, check zeker het watermerk en het beleid van Google en wees zeker dat de output de juiste stijl heeft die bij je merk past. Te snel tevreden zijn zou ik je zeker niet aanraden. Op deze manier blijft het een beetje begrijpelijk en betaalbaar, en haal je het beste uit Nano Banana zonder al te veel verrassingen.
De vernieuwing van Nano Banana zit niet in het fenomeen van nog meer mooiere plaatjes, maar in de workflow. Je hebt nu de mogelijkheid om vanuit een simpele prompt rechtstreeks naar éen consistente afbeelding te gaan. Bij eerdere tools was dat niet mogelijk en kreeg je na iedere opdracht die je gaf, vrolijk een compleet andere afbeelding. Het voordeel is nu dat het model personages en producten automatisch en juist wel consistent vast weet te houden zodat campagnes met een vaste mascotte of productlijn ook blijven kloppen. Van beeld tot ieder nieuw beeld, en dat is waanzinnig als je kijkt naar de output.
Voor merken zijn er de zakelijke zekerheden zoals ingebouwde veiligheidsfilters, privacy beleid en SynthID-watermarking. Dat totaalplaatje maakt het verschil. Het is wel aan raden om de uitleg van Google te lezen op hun Developers Blog.
Koppen als ‘Photoshop staat op scherp’ zijn best begrijpelijk. Zeker als het genereren en geavanceerd editen in Gemini prima werkt. In dat geval moet Adobe wel zorgen dat ze waarde blijven toevoegen in dit post-AI-tijdperk. We belanden inmiddels in een fase waarin AI niet langer bijzonder is maar bijna basisinfrastructuur begint te worden zoals elektriciteit of internet. Het is niet meer de vraag of je al werkt met AI, maar eerder hoe slim je AI in je dagelijkse workflow weet te verweven.
De eerste reactie van Adobe is wel slim want op techsites kun je al lezen dat Firefly & Express nu Gemini 2.5 Flash Image integreren. Dat komt neer als het beste model van vandaag wat buiten jouw huis staat omarmen en het dan te winnen op workflow, merkstandaarden, licenties en distributie. Ga er maar vanuit dat ze bij Photoshop op scherp staan en dat zij al lang op de hoogte waren van de komst Gemini 2.5 Flash Image.
Dat zou zo maar kunnen mist je het goed weet in te zetten. Gebruik het strategisch en niet voor losse plaatjes, maar voor juist voor series. Dankzij de karakter- en stijlconsistentie kun je campagnes, tutorials en productvarianten eenvoudig schaalbaar en herkenbaar maken. Neem rechten en veiligheid serieus en denk goed na over de beperkingen rond het genereren van mensen (zoals geen fotorealistische publieke figuren) en aan watermerken zoals SynthID die AI-werk markeren.
Leg een merk-library aan en werk met vaste prompts, bouw controle momenten in en houd je data netjes. Doe je dat allemaal niet, dan blijft het knutselen en is het zeker geen gamechanger, maar een gimmick om mee te spelen.
Nano Banana is zeker geen gimmick. Het is de eerste volwassen generative-plus-editor die enterprise savvy is. Dat betekent zoveel als AI-output én de vangrails om het veilig, herhaalbaar en betaalbaar op schaal te doen. Zorg wel voor een strak reviewproces. Dan is AI niet alleen leuk, maar ook bedrijfsklaar. Of je nu eigenwijs kunst maakt of campagnes aan het bedenken bent: je geest wint en Nano Banana helpt. Think Nano, Go Red het blijft ook leuk.
Dit bericht op Instagram bekijken