Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is erg handig om een eigen laadpaal bij het huis te hebben. Maar voor sommige mensen is het niet alleen handig: het is pure noodzaak. Ruim eenderde van de mensen zou niet elektrisch zijn gaan rijden als ze geen eigen laadpaal hadden.
Eigen laadpaal
Het onderzoek is gedaan in opdracht van Zonneplan, dat ook elektrische laadpalen, maar het is toch een interessant resultaat: ondanks dat we in Nederland zeker niet mogen klagen over het aantal laadpalen in ons land, is er toch voor veel mensen een laadpaal dichterbij nodig. En waarschijnlijk vooral: privé. Immers hebben steeds meer mensen een elektrische auto en zal het aantal laadpalen in gebruik steeds meer toenemen.
Er werden voor het onderzoek 1819 mensen gevraagd naar hun beweegredenen om al dan niet elektrisch te gaan rijden. Vier op de tien zou niet elektrisch zijn gaan rijden als ze geen eigen laadpaal bij huis hadden. Daarnaast is het laden op eigen zonnestroom een belangrijke beweegreden om zo’n eigen paal te willen hebben (28 procent noemt dit als belangrijkste voordeel). Daarnaast helpt het ook dat je niet van allerlei verschillende organisaties een pas nodig hebt en je beter duidelijk hebt wat je dan betaalt voor een volle ‘tank’.
Dynamische tarieven
Mensen die meededen aan het onderzoek en wel elektrisch rijden, maar geen eigen laadpaal hebben, stellen dat ze bij een eigen laadpaal vooral interesse hebben in het kunnen gebruiken van dynamische tarieven. Wat betekent dat je op een zonnige dag waarin er veel stroom wordt gegenereerd dus beter ‘s middags kan worden geladen. De prijzen bij dynamische prijzen zijn doorgaans het laagst op momenten dat er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. Bij sommige organisaties komt dat uit op gemiddeld 22 cent per kilowattuur (Zonneplan), terwijl het CBS stelt dat 33 cent het gemiddelde is voor vast en variabel.
Je hebt wel een slimme laadpaal nodig om zoveel mogelijk uit zo’n variabel tarief te kunnen halen. Uiteraard kost het ook geld om die te laten plaatsen. Je kunt jaarlijks honderden euro’s besparen door het zo zijn voordelen uit te halen, maar het kost wel 800 tot 3100 euro om een laadpaal te laten plaatsen. Het duurt dus wel even voordat je het eruit hebt, maar je hebt dan wel voordeel van een privélader die altijd tot je beschikking staat.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive12.05.2024
We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker
Automotive01.05.2024
Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024