​KIMO: het leren opnieuw uitgevonden

​KIMO: het leren opnieuw uitgevonden

Vorig artikel Volgend artikel

Nederland is historisch een land waar innovatie voorop staat. Met uitvindingen als de effectenbeurs (1602, initieel om aandelen te kopen in de Verenigde Oost-Indische Compagnie), de onderzeeboot (1620), het cassettebandje (Philips, 1953), de CD (Philips en Sony samen, 1983) en WiFi (1997) heeft ons land bijgedragen aan een veelvoud aan relevante ontwikkelingen. Ook vandaag de dag staat Nederland op de vijfde plek op de Global Innovation Index 2020.

Kunstmatige intelligentie

De hedendaagse golf van innovatie wordt deels gevoed door kunstmatige intelligentie (KI), een nieuwe golf van intelligente software waar veel van wordt verwacht de komende jaren. De Amsterdam startup KIMO past KI toe op het gebied van educatie en heeft hiervoor een aantal baanbrekende elementen ontwikkeld. De systemen van KIMO zoeken het internet af naar goed leermateriaal en indexeren dit automatisch op het vlak van content, populariteit en moeilijkheidsgraad. Het maakt het mogelijk om al het relevante materiaal op één plek te vinden, waarbij mensen de content ontvangen die het beste past bij de reis die ze willen maken. Intern gaat het bedrijf nog een paar stappen verder: het ontwikkelt een systeem dat ideale leerpaden kan uitrekenen per baan in de markt.

Educatie is één van de markten waar KI nog (te) weinig invloed heeft gehad. KI gaat bestaande content beter laten aansluiten bij de precieze behoeften van de student. Het maakt het mogelijk om weg te gaan van het ‘one size fits all’ model, naar een persoonlijk educatie model. En dat op wereldwijde schaal.
- Rens ter Weijde, CEO, KIMO.

Innovatie

De reis om een KI bedrijf in Nederland te starten, en niet in bijv. Silicon Valley, beschrijft Rens als ‘uitdagend, maar de juiste keuze’. Ondanks de innovatieve historie heeft Nederland vandaag de dag niet het investeringsklimaat van de VS of China. Investeringsrondes zijn een factor kleiner. De poule met talent is beperkt. Wet en regelgeving vaak nog onduidelijk. Aan de andere kant heeft Nederland een historische kracht om te innoveren, wordt er hard gewerkt aan duidelijkere ethische kaders, en is de behoefte aan succesvolle KI bedrijven in Europa erg groot. KIMO hoopt dan ook een voorbeeld te worden voor de toekomstige succesverhalen binnen Europa.

KIMO is op dit moment als ‘beta’ (test) applicatie te vinden in de Applestore en Playstore.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Begonnen als content creator, en inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies