Technology07.06.2023

Impact AI op het werk baart Nederlanders veel zorgen


Bijna een kwart van de medewerkers denkt dat hun baan ophoudt te bestaan

Uit een onderzoek, gehouden onder werknemers in dertien landen, blijkt dat Nederlanders zich het meest zorgen maken over de impact die generatieve AI (GenAI) op hun werk gaat hebben. Het onderzoek: ‘AI at Work: What People Are Saying’ is deze week gepubliceerd door Boston Consulting Group (BCG).

Kwart medewerkers denkt hun baan verdwijnt door AI

Ruim twee derde (71,2%) denkt dat hun baan door AI waarschijnlijk gaat veranderen. En dat is niet het enige. Bijna een kwart (23,6%) vreest voor het voortbestaan van hun baan en denkt zelfs dat die baan in de toekomst niet meer bestaat. Die bezorgdheid komt ook tot uiting in het feit dat Nederlandse werknemers over het algemeen negatief staan tegenover de impact van AI op het werk. Alleen in Japan zijn ze nog negatiever.

Echter, hoewel wij ons dus veel zorgen maken over AI op het werk en dar niet bepaald positief over denken, geloven ruim twee derde (68,1%) van de medewerkers wel dat de voordelen van GenAI opwegen tegen de risico’s. Toch is Nederland zoals gezegd het land waar werknemers zich het meeste zorgen maken over de impact van AI op het werk. In de dertien landen waar dat onderzocht is, staat Nederland op de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk (41%) en Japan (38,1%).

Voorbereiden door training en bijscholing

De vraag is natuurlijk hoe wij ons kunnen voorbereiden op de verdere doorbraak van GenAI en of de zorgen van werknemers weggenomen kunnen worden. Bijna negen op de tien (86%) werknemers vindt dat training, voor het aanscherpen van hun vaardigheden, noodzakelijk is om zich op die toekomst voor te bereiden. Tot nu toe heeft slechts 14 procent van de werknemers zo’n bijsholingstraining gevolgd. Bij leidinggevenden ligt dat percentage een stuk hoger: 44 procent.

Opvallend is wel dat werknemers die al enige ervaring hebben met GenAI in hun werksituatie, een stuk minder negatief zijn dan zij die daar nog geen ervaring mee hebben opgedaan. Van de ondervraagden die regelmatig van GenAI gebruik maken is bijna twee derde (62%) optimistisch, vergeleken met ruim een derde (36%) van de niet-gebruikers.

Leidinggevenden optimistischer door opgedane ervaring

Het feit dat het optimisme over GenAI bij leidinggevenden hoger ligt heeft daar ook mee te maken. Van deze groep maakt ruim drie kwart (80%) regelmatig gebruik van GenAI-tools, terwijl dit bij medewerkers slechts een op de vijf (20%) blijkt te zijn. Medewerkers vormen het grootste percentage niet-gebruikers (60%) van GenAI-tools in het algemeen.

Binnen organisaties zijn senior leidinggevenden die vaker gebruik maken van GenAI, optimistischer en minder bezorgd dan medewerkers. Zo is 62% van hen optimistisch over AI, terwijl slechts 42% van de werknemers die mening deelt.

“GenAI verandert de manier waarop we werken voorgoed. Nederlandse werknemers zijn zich hier sterk van bewust, maar voelen zich in veel gevallen onvoldoende voorbereid om met deze verandering mee te gaan. Voor zowel werkgevers als werknemers is het heel belangrijk te zorgen dat de kennis en vaardigheden van medewerkers constant worden doorontwikkeld. Dit vereist goed inzicht in de vaardigheden die nu en in de toekomst nodig zijn en effectieve, toegankelijke bijscholingsprogramma’s om deze vaardigheden ook daadwerkelijk te ontwikkelen”, aldus Anita Coronel, Managing Director en Partner bij BCG.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

In het huidige snel evoluerende technologische landschap maken twee grote krachten grote golven: cryptocurrency (crypto) en kunstmatige intelligentie (AI). Beide zijn ontwrichtende technologieën die, hoewel ze afzonderlijk krachtig zijn, het potentieel hebben om in combinatie nog grotere innovatie te stimuleren.

Online17.09.2024

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim

Heb jij ook zo'n domme huiskamer? Geen probleem, je hoeft maar één gadget te kopen om dat te verhelpen.

Gadgets13.09.2024

Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

OpenAI wil overigens niet dat het model wordt gezien als ‘meer menselijk denkend’, maar toch zal het model wel dingen zeggen als ‘Even denken’ of ‘Ik vraag me af..’

Artificial Intelligence13.09.2024

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

De tijd van vaste trainingsschema’s lijkt voorbij. EGYM Genius, een nieuwe AI-tool, past je trainingen namelijk volledig aan op jouw dag en doelen. Geen strakke routines meer waarbij je maandag altijd dezelfde oefeningen moet doen. De AI kijkt naar wat jij nodig hebt en zorgt dat je altijd vooruitgang boekt, zelfs als je een dag mist.

Online10.09.2024

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

ChatGPT is een jaar later nog steeds razend populair. We zijn duidelijk nog lang niet klaar met AI, maar net begonnen.

Artificial Intelligence30.08.2024

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

Verder lezen over Onderzoek

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter