Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Google heeft tijdens Google I/O laten zien hoe het multitask unified model (MUM) werkt. MUM is een systeem dat tekst, video’s en afbeeldingen kan begrijpen in 75 talen. Nu zet Google dat in in de strijd tegen corona, namelijk door de namen van coronavaccins te leren.
Moderna, Pfizer en AstraZeneca
Het wordt hierdoor makkelijker voor de zoekmachine om te komen met de juiste informatie, omdat hij precies weet welke namen er zoal voor vaccins rondzingen. Hoewel we in Nederland voornamelijk dezelfde namen gebruiken als de Verenigde Staten, zoals Moderna, Pfizer en AstraZeneca, worden er in andere landen heel andere namen gebruikt voor hetzelfde goedje. Om te zorgen dat gebruikers wel de juiste informatie krijgen, maakt kunstmatige intelligentie het verschil.
Je zou denken dat dat helemaal niet zo indrukwekkend is: hoeveel namen kun je voor een vaccin hebben? Toch blijkt dat een groot aantal te zijn. Wereldwijd zijn er honderden verschillende namen voor COVID-19-vaccins. Deze komen echter niet allemaal goed uit de verf wanneer je ze op Google zoekt, of wanneer je bijvoorbeeld zoekt op mrna-vaccins of AZD1222. Het voordeel aan MUM is dat het niet geleerd hoeft te worden om specifiek die taak te verrichten, het kan van zichzelf al bedenken wat en hoe het moet doen.
Hierdoor konden de researcher van Google meer dan 800 (!) verschillende vaccinatienamen kunnen vastleggen in meer dan 50 talen. Dat zou een mens waarschijnlijk weken hebben gekost, maar ook nog een grote kans op fouten. MUM is bovendien een vrij bijzonder systeem: je kunt het zelfs een foto laten zien van een paar schoenen en vragen of je daarmee de Japanse berg Fuji zou kunnen beklimmen.
Google MUM
MUM begrijpt de vraag, geeft aan dat het kan en verwijst je zelfs door naar een website met meer informatie over wandelen op Fuji-san. Zelfs als je aangeeft dat je in de winter wil wandelen op de berg en je je afvraagt hoe je je kunt voorbereiden, dan komt Google’s MUM met suggesties. Het zijn bovendien suggesties die verdergaan dan bijvoorbeeld extra sporten: het houdt ook rekening met het weer en wat je dan het beste kunt inpakken.
Google-ceo Nayak zegt in een blog: “Deze eerste toepassing van MUM heeft geholpen om gebruikers over de hele wereld tijdig van belangrijke informatie te voorzien. We kijken ernaar uit om zoeken in de toekomst gemakkelijker te maken door het gebruik van MUM. Vroege testen hebben aangetoond dat MUM niet alleen bestaande systemen verbetert, maar ook helpt bij het ontwikkelen van nieuwe methoden voor het ophalen van informatie.”
Beeldbron: HeungSoon
Verder lezen over Coronavirus
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Nieuws18.03.2022
Uitfaseren Coronamelder ingewikkelder dan gedacht
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024