De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dit WK Voetbal zien we VAR-technologie voor het eerst ook in de voetbalwereld. En, zoals dat doorgaans met technologie gaat, heeft dit direct veel effect – op zowel het aantal goals en penalty’s als het aantal gele en rode kaarten dat tijdens het toernooi wordt uitgedeeld. Het dit weekend afgeronde Wimbledon-toernooi benadrukt nogmaals het feit dat voetbal een van de laatste sporten is die de videotechnologie omarmt. Want in de tennissport zijn de Hawk Eye-replays al veel langer niet meer weg te denken.
Nieuwe technologie
Niet alleen scheidsrechters en atleten hebben baat bij nieuwe technologie. Onlangs is ook de sportbeleving van fans erop vooruit gegaan. Sportorganisaties spelen slim in op onze niet te ontkennen smartphone-verslaving, waarbij second-screening bijna vanzelfsprekend is. Zo beschikten fans thuis eerder al van wedstrijdinformatie en -statistieken in de palm van hun hand. Maar ook de volgende stap is al gezet – toeschouwers op de tribune genieten vandaag de dag van een nog meeslepender kijkervaring.
Op wedstrijddagen willen fans niets liever dan zich onderdompelen in de sfeer van het evenement en het maximale uit hun ticket halen. Of het nu gaat om eten, drinken, de randprogrammering of simpelweg genieten van dat waar ze eigenlijk voor kwamen – hun favoriete sport. Wat ze in ieder geval niet willen is eindeloos rondsjokken op zoek naar eettentjes of een brochure moeten doorbladeren voor het speelschema. Dat is tijdverspilling, met in het ergste geval zelfs als gevolg dat ze een belangrijk wedstrijdmoment moeten missen.
Bots
De term ‘bot’ doet al gauw denken aan onpersoonlijke machines die geen weet hebben van menselijke wensen. Maar als deze bots worden ondersteund door de juiste data en leercapaciteiten, zijn ze in staat fans een buitengewoon gepersonaliseerde sportkijkervaring te bieden. In essentie gedragen deze bots zich als een digitale conciërge die fans direct voorzien van accurate antwoorden op hun vragen. Vragen die voorheen actief hun tijd en aandacht vereisten. En dus zo afleidden van de actie om hen heen.
Madrid open
Dit jaar lanceerde de organisatie van de Mutua Madrid Open, één van de grootste tennistoernooien ter wereld, een door Artifical Intelligence (AI) aangedreven chatbot. Het doel: de communicatie met fans verbeteren. Het initiatief paste binnen de strategie van het evenement om innovatiever te zijn en meer jonge tennisfans aan te trekken. De chatbot, beter bekend als ‘Matchbot’, voorzag bezoekers van informatie omtrent spelers, wedstrijdschema’s en -resultaten – rechtstreeks op hun smartphone. Daar ontvingen ze ook details over andere diensten, zoals gastenservices, toegangswegen en parkeergelegenheden. Dankzij de machine learning-capaciteiten verbeterde de bot met elke interactie en werden antwoorden steeds relevanter en nauwkeuriger.
Facebook Messenger
Heineken Urban Polo deed iets soortgelijks. Dit toernooi riep een op AI-gebaseerde ‘digitale conciërge’ in het leven om fans dichter bij het spel te brengen. De handzame assistent was beschikbaar via Facebook Messenger en gaf antwoord op vragen over de wedstrijd zelf, maar ook over het brede horeca-aanbod op het evenement. Daarnaast verschafte hij informatie over de beste route, waar de bar zich bevond, details over de spelers en welke dj’s er waar en wanneer draaiden.
Zoals Simon Wilson, directeur van Heineken Urban Polo al terecht opmerkte: “De chatbot is een ontzettend krachtig stuk technologie dat ons in staat stelt de bezoekerservaring te verbeteren en op een persoonlijke manier met fans in contact te komen.”
Intelligent Bots
Data drijft alles wat de chatbots doen. De Intelligent Bots-software van Oracle verzamelt informatie uit eerdere interacties tussen klanten en klantenservice, op verschillende contactmomenten. Deze informatie combineert het met evenementgegevens, binnen één gecentraliseerd platform. Dit stelt de bot in staat om op bijna elke vraag een antwoord te genereren. Antwoorden die, wederom dankzij machine learning-capaciteiten, beter worden naarmate de bot vaker wordt gebruikt.
Nu de snel veranderende technologie ook herhaaldelijk zijn weg naar onze favoriete sporten vindt, zal het speelveld zowel op als rond de arena flink veranderen. Een beter begrip van wat toeschouwers willen en de opkomst van nieuwe technologieën die sportorganisaties beter in staat stellen proactief op die wensen te spelen, verbeteren de ervaring van fans op nog veel meer manieren. Chatbots worden intelligenter en kunnen steeds complexere vraagstukken aan, waardoor toeschouwers een ervaring krijgen die de ticketprijs meer dan rechtvaardigt.
Deze blogpost is geschreven door Mark de Groot, Marketing Director EMEA Digital Customer Experience bij Oracle.
[Afbeelding © Sikov – Adobe Stock]
Verder lezen over Chat
Gaming12.03.2024
Discord wordt nog meer een gameplatform
Online11.01.2024
Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies
Welkom in de GPT StoreGaming02.01.2024
5 tips om meer uit je Discord-account te halen
Online20.11.2023
Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet
Chat G-Piet strooit met gedichtjesOnline06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Online16.10.2023
Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos
DC Business27.09.2023
Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot
Online19.09.2023
Google’s AI Bard is nu beter in Nederlands
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Verder lezen over Robot
Technology26.04.2024
Creepy: deze robothond heeft een vlammenwerper op zijn rug
Gadgets26.04.2024
Het internet is gefascineerd door Transformers-speelgoed: dit is waarom
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Technology04.03.2024
De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen
Gadgets28.02.2024
Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade
Gadgets01.02.2024
Roomba blijft van Roomba: 5 redenen waarom dat beter is
Technology29.01.2024
Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat
Maar hij is niet dood hoorVerder lezen over Sport
Gaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Nieuws04.04.2024
Verhoogt Basic-Fit abonnementsgelden zonder vooraankondiging?
Stuur Basic-Fit dan onderaan een email!Technology03.04.2024
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Automotive16.02.2024
Formule 1: Dit is de nieuwe Red Bull-auto van Max Verstappen
Entertainment08.02.2024
Usher maakt zich op voor de halftime show van Super Bowl LVIII
Gadgets06.02.2024