Bots as a Service: BAAS is een chatbot-abonnement voor bedrijven

Bots as a Service: BAAS is een chatbot-abonnement voor bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Als je een bedrijf bent dat veel interactie heeft met haar klanten heb je misschien wel al zitten nadenken over het installeren van een chatbot. Die dingen zijn handig, want zo kun je een hoop elementaire en routinematige vragen over je bedrijf of je service al beantwoorden zonder dat je daar je callcenter (sorry, klantcontactcenter) mee moet belasten.

Chatbots worden zowel door klanten als door bedrijven goed gewaardeerd. Je hoeft als klant niet lang te wachten, je hebt snel antwoord op simpele vragen en uiteindelijk maakt het een bedrijf ook efficiënter omdat de ingewikkelde problemen door mensen kunnen worden opgelost, die daar ineens tijd voor hebben.

Maar ja, waar haal je zo'n chatbot vandaan? Zelf bouwen is waanzin en iemand eentje laten bouwen specifiek voor je bedrijf is duur. Het bedrijf e-office wil dat met Baas (Bots As A Service) oplossen door chatbots op abonnementsbasis aan te bieden. Daarmee zijn ze het eerste online platform in Nederland waar je als gebruiker binnen een paar minuten een eigen chatbot kunt bouwen.

Veel organisaties kennen de termen Artificial intelligence, machine learning en big data en willen graag de mogelijkheden voor hun organisatie daarvan ontdekken, maar zoeken naar een praktische manier om de eerste stappen te zetten
- Roland Hameeteman, directeur van e-office

Multi-channel bot

De chatbot die het bedrijf aanbiedt kan ingezet worden op een website of intranet, maar ook op chatkanalen als Skype, Facebook of Slack. Je kunt hem dus ook prima gebruiken voor interne vragen. De chatbot begrijpt in de basis al veel sociale vragen, nadat 'ie in een paar simpele stappen op organisatie-specifieke content is getraind. Je hebt geen specifieke IT-kennis nodig om met Baas aan de slag te gaan, dus dat scheelt ook. e-office biedt drie verschillende abonnementen aan, allemaal met een vaste prijs per maand.

Met zo'n bot om de makkelijke zaken af te handelen hebben call-agents meer tijd om zich te richten op de meer complexe vragen. Maar ook voor het opvangen van interne vragen is een chatbot een slimme oplossing. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van veel gestelde vragen van personeelsleden aan de HR-afdeling, de IT-helpdesk, de facility-afdeling, of de communicatieafdeling, over events of huisstijl.

Baas kan al dat soort vragen 24 uur per dag consequent en supersnel blijven beantwoorden. Dat zorgt er voor dat de mensen die duur betaald worden om werk op hoog niveau te doen zich ook echt met dat type werk kunnen bezighouden en dat merk je meteen als organisatie.

De Nederlandse taal was tot voor kort een drempel omdat de grote technologische spelers in de wereld vooral in het Engelse taalgebied zitten. Nederlands wordt nu steeds beter ondersteund, waardoor ook in Nederland chatbots in opmars zijn.
- Roland Hameeteman, directeur van e-office

Makkelijk uitproberen

Roland Hameeteman, directeur van e-office, denkt dat er echt een gat in de markt is voor organisaties die wel degelijk interesse hebben in een chatbot, maar simpelweg de tijd of energie niet hebben om dat helemaal zelf te gaan uitzoeken. "Met Baas verlagen wij de drempel om ervaring op te doen met de voordelen van chatbots, waardoor het personeel zich kan focussen op zaken die de kwaliteit en groei van de organisatie ten goede komen."

In die zin is het handig dat de e-office chatbots al voorzien zijn van een basistraining in ‘smalltalk’. Die sociale intelligentie laat de bots reageren op een begroeting, persoonlijke vragen of -natuurlijk - grapjes als "zullen we op een date gaan?". Dat is een belangrijke basis voor een chatbot, omdat gebruikers gewend zijn om zo een conversatie te beginnen. De adoptie van een chatbot blijkt veel hoger als die basale antwoorden en tegenvragen goed worden uitgevoerd door een chatbot.

Voor het baas-platform zijn zoveel mogelijk standaard-technologieën van IBM en Microsoft gebruikt, zodat baas de snelle ontwikkelingen op het gebied van AI kan bijhouden, zo zegt e-office. Je moet wel de integratie met de backoffice in de toekomst kunnen blijven garanderen, want de technologie achter chatbots blijft exponentieel vooruit gaan. Als je ook toe bent aan een goed gesprek, kun je Baas 30 dagen gratis uitproberen op de website van e-office.

Dit artikel is in samenwerking met e-office tot stand gekomen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies