De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als je een bedrijf bent dat veel interactie heeft met haar klanten heb je misschien wel al zitten nadenken over het installeren van een chatbot. Die dingen zijn handig, want zo kun je een hoop elementaire en routinematige vragen over je bedrijf of je service al beantwoorden zonder dat je daar je callcenter (sorry, klantcontactcenter) mee moet belasten.
Chatbots worden zowel door klanten als door bedrijven goed gewaardeerd. Je hoeft als klant niet lang te wachten, je hebt snel antwoord op simpele vragen en uiteindelijk maakt het een bedrijf ook efficiënter omdat de ingewikkelde problemen door mensen kunnen worden opgelost, die daar ineens tijd voor hebben.
Maar ja, waar haal je zo’n chatbot vandaan? Zelf bouwen is waanzin en iemand eentje laten bouwen specifiek voor je bedrijf is duur. Het bedrijf e-office wil dat met Baas (Bots As A Service) oplossen door chatbots op abonnementsbasis aan te bieden. Daarmee zijn ze het eerste online platform in Nederland waar je als gebruiker binnen een paar minuten een eigen chatbot kunt bouwen.
Multi-channel bot
De chatbot die het bedrijf aanbiedt kan ingezet worden op een website of intranet, maar ook op chatkanalen als Skype, Facebook of Slack. Je kunt hem dus ook prima gebruiken voor interne vragen. De chatbot begrijpt in de basis al veel sociale vragen, nadat ‘ie in een paar simpele stappen op organisatie-specifieke content is getraind. Je hebt geen specifieke IT-kennis nodig om met Baas aan de slag te gaan, dus dat scheelt ook. e-office biedt drie verschillende abonnementen aan, allemaal met een vaste prijs per maand.
Met zo’n bot om de makkelijke zaken af te handelen hebben call-agents meer tijd om zich te richten op de meer complexe vragen. Maar ook voor het opvangen van interne vragen is een chatbot een slimme oplossing. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van veel gestelde vragen van personeelsleden aan de HR-afdeling, de IT-helpdesk, de facility-afdeling, of de communicatieafdeling, over events of huisstijl.
Baas kan al dat soort vragen 24 uur per dag consequent en supersnel blijven beantwoorden. Dat zorgt er voor dat de mensen die duur betaald worden om werk op hoog niveau te doen zich ook echt met dat type werk kunnen bezighouden en dat merk je meteen als organisatie.
Makkelijk uitproberen
Roland Hameeteman, directeur van e-office, denkt dat er echt een gat in de markt is voor organisaties die wel degelijk interesse hebben in een chatbot, maar simpelweg de tijd of energie niet hebben om dat helemaal zelf te gaan uitzoeken. “Met Baas verlagen wij de drempel om ervaring op te doen met de voordelen van chatbots, waardoor het personeel zich kan focussen op zaken die de kwaliteit en groei van de organisatie ten goede komen.”
In die zin is het handig dat de e-office chatbots al voorzien zijn van een basistraining in ‘smalltalk’. Die sociale intelligentie laat de bots reageren op een begroeting, persoonlijke vragen of -natuurlijk – grapjes als “zullen we op een date gaan?”. Dat is een belangrijke basis voor een chatbot, omdat gebruikers gewend zijn om zo een conversatie te beginnen. De adoptie van een chatbot blijkt veel hoger als die basale antwoorden en tegenvragen goed worden uitgevoerd door een chatbot.
Voor het baas-platform zijn zoveel mogelijk standaard-technologieën van IBM en Microsoft gebruikt, zodat baas de snelle ontwikkelingen op het gebied van AI kan bijhouden, zo zegt e-office. Je moet wel de integratie met de backoffice in de toekomst kunnen blijven garanderen, want de technologie achter chatbots blijft exponentieel vooruit gaan. Als je ook toe bent aan een goed gesprek, kun je Baas 30 dagen gratis uitproberen op de website van e-office.
Dit artikel is in samenwerking met e-office tot stand gekomen.
Verder lezen over Chat
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Social Media28.06.2024
Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje
Gaming12.03.2024
Discord wordt nog meer een gameplatform
Online11.01.2024
Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies
Welkom in de GPT StoreGaming02.01.2024
5 tips om meer uit je Discord-account te halen
Online20.11.2023
Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet
Chat G-Piet strooit met gedichtjesOnline06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Robots
Advertising11.12.2024
AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’
Technology30.11.2024
Is deze video van een ballen vangende Tesla-robot Optimus echt?
Gadgets18.11.2024
Roborock Black Friday deals: S8, S7 Max Ultra, JONR ED12 nu voor de laagste prijs ooit op Bol
ADVTechnology14.11.2024
Deze robot valt niet meer over draden
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Technology31.10.2024
Vernieuwing van de magazijncultuur: Kan automatisering zorgen voor een verbeterde werkomgeving?
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Gadgets20.10.2024