Drones vs. vliegtuigen in 2017: wat is de schade?

Drones vs. vliegtuigen in 2017: wat is de schade?

Vorig artikel Volgend artikel

Drones zijn een plaag voor vliegtuigen en ander luchttransport, of zo lijkt het in elk geval als je de verhalen in de media er over hoort. Maar hoe vaak gaat het nou echt mis? De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kreeg in 2017 zegge en schrijve zes meldingen binnen van incidenten tussen een drone en een vliegtuig. En dan gaat het niet eens om echte botsingen, maar incidenten waarbij drone en vliegtuig "elkaar bijna hebben geraakt". Dat betekent dat er een ongeval had kunnen ontstaan, maar dat dit niet is gebeurd. Nou, dan valt het wel mee, toch? Niet helemaal.

RTL Nieuws zocht het uit en vond twee ernstige incidenten met de verkeersluchtvaart en vier incidenten met de kleine luchtvaart. Ernstig betekent in deze context dat er dus een ongeval had kunnen optreden. Dat lijkt niet zo heel spannend, maar in 2015 en 2016 werd er geen enkel ernstig incident gemeld en dat betekent dus wel dat dronebezitters ondanks alle genomen maatregelen van makers als DJI en mogelijkheden om te checken wat ze wel en niet mogen steeds minder verantwoordelijk omgaan met hun 'speelgoed'. Dat is wel degelijk zorgelijk, zo zeggen piloten van luchtvaartmaatschappijen, want hoewel drones vele malen kleiner en lichter zijn dan vliegtuigen zijn de motoren en de ook bijvoorbeeld de cockpitramen van een vliegtuig niet bestand tegen een botsing met een forse drone.

Wij willen dat individuele drones worden geregistreerd. Mensen die een drone kopen moeten ook weten wat de regels zijn.
- Mark Rademaker, voorzitter AOPA

Drones traceren

Een ander probleem is dat het vaak alleen bij het zien van een drone blijft, want het is nog niet mogelijk om meteen te kunnen zien van wie zo'n drone is, zo lang er nog geen 'drone-kenteken' is bijvoorbeeld. Gek genoeg is het voor de professionele markt wél helemaal dichtgetimmerd en moet je als professioneel drone-piloot aan heel veel regels voldoen, maar de amateurs kunnen nog net niet doen wat ze willen. Als ze dom genoeg zijn om hun illegale vluchten op YouTube te zetten weet de politie ze uiteindelijk meestal wel te vinden, maar verder blijft het vaak gissen naar de identiteit van de overtreders.

Er wordt nu ook steeds harder geroepen dat elke verkochte drone geregistreerd moet worden en dat ze ook te zien zijn op vluchtradars. Dat zou het ook makkelijker maken om geofencing aan te zetten voor alle drones, dat wil zeggen dat ze in bepaalde gebieden gewoon niet kunnen vliegen. De politie vindt dat de regels echt niet strenger hoeven, maar dat lijkt er vooral aan te hangen dat ze al de veranderingen in wat er wel en niet mag nauwelijks kunnen bijhouden. Als de stijging in het aantal incidenten echter maatgevend is dan zullen ze zich toch moeten aanpassen, want zoals het nu gaat wordt het dus steeds problematischer.

[Afbeeldingen © Diego Cervo - Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies