De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Professioneel opererende dronepiloten lopen in de praktijk tegen teveel en te strikte beperkingen aan, zo blijkt uit een enquete die Dronewatch.nl onlangs uitvoerde onder ruim honderd ROC-light vergunninghouders. Hierdoor leidt de sector economische schade en wordt illegaal vliegen in de hand gewerkt. Dronewatch pleit daarom tijdens een rondetafelgesprek over drones dat morgen (8 maart) in de Tweede Kamer plaatsvindt voor een verruiming van de mogelijkheden voor deze beroepsgroep.
Beperkingen
In Nederland zijn er momenteel zo’n 550 bedrijven professioneel bezig met drones, het grootste deel hiervan vliegt onder de zogenaamde minidrone-regeling. Deze regeling betreft het commercieel gebruik van drones tot 4 kg. Voornamelijk fotografen en videomakers maken gebruik van de regeling, maar in toenemende mate ook agrariërs en bedrijven die inspecties uitvoeren.
Het blijkt echter dat de beperkingen van de ROC-light vergunning in de praktijk voor veel problemen zorgt. Zo’n 70% van de ondervraagden loopt regelmatig tegen de maximale vlieghoogte van 50 meter en maximale vliegafstand van 100 meter aan. Ook de bepaling dat men minstens 50 meter afstand moet aanhouden t.o.v. wegen en bebouwing en het verbod op vluchten boven industriegebieden en havengebieden beperkt ruim de helft van de respondenten.
Illegaal vliegen
De beperkingen van het ROC-light leiden ertoe dat maar liefst 83% van de ondervraagden wel eens ‘nee’ moet verkopen tegenover een opdrachtgever.
Maar wat schrikbarender is het feit dat maar liefst negen op de tien ondervraagden denken dat de huidige ROC-light beperkingen illegaal vliegen (door henzelf of door anderen) in de hand werken. Met deze gegevens lijkt het duidelijk dat er iets moet veranderen.
Volgens Wiebe de Jager van Dronewatch komt de conclusie dat de strenge regelgeving een rem zet op de sector dan ook niet als verrassing. “Slechts één op de twintig deelnemers zegt een financieel gezond bedrijf te kunnen bouwen op basis van het ROC-light. Investeren in het veel duurdere full ROC is voor de meesten geen optie. Viervijfde vindt zelfs dat er in Nederland in zijn algemeenheid geen gezonde dronesector mogelijk is met de huidige regelgeving.”
Aanbevelingen
Op basis van de onderzoeksresultaten zal Dronewatch tijdens het overleg met vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer pleiten om ROC-light vergunninghouders in de aanloop naar Europese regelgeving alvast de mogelijkheid te geven om tot 120 meter hoog te vliegen en de horizontale afstandsbeperking af te schaffen. Ook zal Dronewatch pleiten voor het wegnemen of minder restrictief maken van andere beperkingen. Daarnaast willen ze dat er een einde komt aan het uitvaardigen van droneverboden door lagere overheden en belangenorganisaties.
Verder lezen over Drone
Gadgets12.04.2024
DJI’s nieuwe drone DJI Avata 2 valt enorm mee in prijs
Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Technology28.02.2024
Kan drone Max Verstappen bij houden? Nederlandse Ralph test het
Gadgets02.02.2024
Snap roept alle drones die het ooit maakte terug
Gevaarlijke drones…Nieuws18.01.2024
Sneeuw in Zuid-Limburg zorgt voor prachtige plaatjes
En die zijn het mooist als je ze met een drone maaktAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Gadgets12.01.2024
Eerste Deliverydrone van DJI
De VlyCart 30 vliegt 16 kilometer met 30 kilo ladingTechnology26.12.2023
Drones kunnen alles, ook branden blussen
Verder lezen over Overheid
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Automotive18.09.2023
Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten
Online24.07.2023
Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld
gelijke regels voor de berekening van AVG-boetesSocial Media17.07.2023