Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die AI gebruikt machine learning om door de duizenden ingrediënten en formules heen te neuzen en zo tot unieke combinaties te komen. Nou weet je al van tevoren dat ‘uniek’ geen automatisch recept voor succes is, maar het is ook niet de bedoeling dat Philyra de neuzen van de parfum-experts gaat vervangen.
Het idee is dat de AI puur gaat kijken naar eerdere patronen in parfumdesign (want ja, dat is een ding) en zo kijkt waar de gaten zitten die nog niet uitgediept zijn. Dan kan de kunstmatige intelligentie ook meteen alternatieve grondstoffen zoeken, de dosis van elk becijferen op basis van hoe mensen historisch hebben gereageerd en wat daar uit komt vergelijken met bestaande geuren.
Volgend jaar de eerste AI-geur op de markt
Op dit moment werkt Philyra aan twee parfums die volgend jaar door het Braziliaanse merk O Boticário worden uitgebracht. Nadat de AI het werk had gedaan zou er alleen nog een kleine aanpassing nodig zijn geweest door een meesterparfumeur die er voor heeft gezorgd dat een bepaalde noot werd benadrukt en dat het parfum lang genoeg op de huid bleef zitten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle meesterparfumeurs de technologie tot hun beschikking krijgen. Daarnaast wordt de AI ook geleverd aan de ‘Parfumscholen’ die Symrise heeft, zodat studenten kunnen leren van de methode van de AI.
Nou is parfum wel een hele smalle markt om AI op los te laten, maar IBM denkt dat de achterliggende technologie ook nuttig kan zijn voor dingen als smaakmiddelen, smeermiddelen, cosmetica en zelfs bouwmaterialen. Als een kunstmatige intelligentie straks beter kan bepalen wat gaat werken en wat niet gaat dat ook weer een hoop mensen hun werk kosten natuurlijk, maar dat is altijd het verhaal bij AI. Aan de andere kant: als het betekent dat al die middelen die vaak toch op of in de buurt van onze huid terecht komen daar beter van worden, zou je wel gek zijn om de AI-assistentie niet aan te nemen.
[Afbeeldingen © Mareefe – Pexels / Symrise]
Verder lezen over IBM
Technology10.02.2023
Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?
Technology04.05.2020
De toekomst van computers?
Technology25.10.2019
Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht
Technology23.09.2019
Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?
Technology29.10.2018
IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?
Techreus koopt ander model voor de toekomstTechnology03.10.2018
Oordelen over vooroordelen in AI
Technology07.07.2018
Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?
Online02.07.2018
Jouw code kan levens redden – en IBM wil je daarbij helpen
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online13.12.2024
ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten
Technology13.12.2024
10 voorspellingen voor 2025 van SAP: het is vooral AI dat de klok slaat
Advertising11.12.2024
AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’
Technology10.12.2024
Sora de toekomst van AI-videocreatie
Een baanbrekende introductieAutomotive10.12.2024
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie
Video09.12.2024
Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Search06.12.2024