Technology03.03.2019

Amazon’s Alexa heeft ook een sociale functie


En steeds meer empathische vermogens

Amazon’s spraakassistent Alexa wordt steeds slimmer gemaakt. Vier jaar geleden kwam het apparaat op de markt. Toen was het nog vooral een handige tool om muziek mee streamen. Inmiddels laat je het apparaat de lichten in huis aandoen en een Uber voor je bestellen. Wereldwijd zijn er inmiddels maar liefst 100 miljoen slimme spraakassistenten verkocht door Amazon. Eind 2018 kondigde het bedrijf al aan dat er huishoudelijke apparatuur op de markt komt waarin de assistent werd ingebouwd.

Vandaag meldt de New York Times dat Alexa steeds slimmer wordt gemaakt en het zelfs een sociale functie heeft gekregen.

Alexa heeft ook een sociale functie

De krant sprak met Dave Limp, Senior Vice President bij Amazon. Hij is uiteraard te spreken over de spraakassistenten die het bedrijf op de markt heeft gebracht. Maar gaat nog een stapje verder door te benadrukken welk positief effect het heeft op het leven van gebruikers. “Minstens een keer per week, vaak iedere dag, krijg ik een e-mail van iemand die vertelt dat de Echo hun leven heeft veranderd. Ze hebben misschien niet hun mobiliteit, ze zijn misschien ouder en vinden toch gezelschap bij Alexa. Met het apparaat kunnen ze communiceren op een manier die ze niet eerder hadden.” Dat zorgt ervoor dat het de spraakassistent ook een sociale functie heeft. Limp benadrukt dat de developers van het bedrijf proberen om Alexa ook empathische vermogens te geven.

Daarnaast wordt er zelfs nagedacht over wat het apparaat kan doen in noodsituaties, vertelt Limp. “Als je een volwassene bent en zegt dat je depressief of suïcidaal bent,” zei hij, “of je bent mogelijk het slachtoffer van huiselijk geweld en praat op die manier met Alexa, hebben we met experts gesproken over wat we in die situaties zouden moeten doen. Alexa zou proberen je te verbinden met een zelfmoordhotline of hotline voor huiselijk geweld.”

Steeds slimmer door AI

Alexa’s ‘persoonlijkheid’ wordt steeds slimmer gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning. Limp geeft aan dat ze in de toekomst graag zien dat het apparaat een gesprek met je kan voeren. Het privacy aspect kan daarbij nog weleens een struikelblok worden in de markt. Alleen door gesprekken op te slaan, kan Alexa slimmer worden.

Willen consumenten wel dat gesprekken opgenomen worden en opgeslagen in de cloud? Limp geeft aan dat gebruikers opnamen kunnen wissen als ze dat wensen. “Als je een fout hebt gemaakt en iets gezegd hebt waarvan je niet wilt dat Amazon het heeft of iemand anders in Amazon te zien krijgt, kun je die individuele uitingen verwijderen. Of je kunt elke uiting verwijderen. Het is erg belangrijk om te weten waarom we de gegevens bewaren om het systeem beter te maken.”

Concurrenten: Google Home en Apple HomePod

In de Verenigde Staten was vorig jaar 70% van de geïnstalleerde slimme luidsprekers een Amazon Echo. Google Home veroverde 24% van die markt en de Apple HomePod ‘slechts’ 6%. In het thuisland heeft het bedrijf dus een enorm marktaandeel veroverd, waardoor het voor Google en Apple lastig zal worden om meer te verkopen. Het lijkt er namelijk ook op dat consumenten trouw blijven aan het gekozen besturingssysteem. Klanten stappen niet snel over als ze eenmaal gewend zijn aan de spraakassistent.

In ons land moeten we er nog een beetje aan wennen, maar de verkoop van deze apparaten zit wel degelijk in de lift. Helaas bieden nog niet alle spraakassistenten ondersteuning aan in de Nederlandse taal en in onze markt. Maar dat kan niet lang meer duren, we blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.