​Adoptie digitale spraakassistenten zit pas in de beginfase

​Adoptie digitale spraakassistenten zit pas in de beginfase

Vorig artikel Volgend artikel

Onlangs lanceerde Google haar slimme speaker met Nederlandstalige spraakassistent. Wereldwijd zijn slimme speakers de snelst groeiende consumententechnologie van dit moment. Maar hoe denken wij Nederlanders over spraak technologie? Zal de adoptie net zo snel verlopen als in de landen waar spraakassistenten al langer op de markt zijn? Ipsos heeft een korte peiling gehouden onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten.

Bekendheid en gebruik in Nederland loopt achter

Maar weinig Nederlanders zijn al bekend met spraakassistenten die op smartphones en slimme speakers beschikbaar zijn. Slechts 1 op de 3 heeft er weleens over gehoord of gelezen. Ook het gebruik ligt echt nog laag. Onder gebruikers is spraakassistent Siri van Apple het meest populair (12%), gevolgd door de Google Assistant (8%) en Amazon Alexa (1%).

Ook de gebruiksprofielen verschillen sterk: Siri trekt meer jongvolwassenen onder de 35 jaar aan, terwijl Google Assistant het meest gebruikt wordt door de leeftijdsgroep 35-55 jaar. Gebruikers van spraakassistenten zijn wel overwegend positief over hun ervaring (64% is positief tot zeer positief), maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering (34% geeft een neutraal oordeel).

Vooral dingen vragen

Spraakassistenten worden het meest gebruikt voor zoekopdrachten en het stellen van vragen (43%). Andere toepassingen die regelmatig gebruikt worden zijn muziek afspelen, timer of alarm instellen en gesproken updates van het nieuws, file- en weersberichten. Voice toepassingen voor smart home (apparaten in huis bedienen) en commerce (shopping lists & online shopping) worden weinig gebruikt, maar gebruikers staan hier wel positief tegenover.

Er is nog een wereld te winnen

De huidige meting laat zien dat de bekendheid en interesse in spraakassistenten in Nederland nog erg gering is. Nog steeds spreekt de meest favoriete toepassing maar een kwart van de ondervraagden aan. Dit terwijl bijna 60% aangeeft geen van de toepassingen aansprekend te vinden.

Gezien de recente lancering van de Nederlandse Google Assistant is dit niet vreemd: Nederland is nog maar amper bekend hiermee. In andere markten is goed te zien dat, door bijvoorbeeld Amazon, de positionering al veel verder is uitgerold. In de VS zijn slimme speakers al sinds 2014 op de markt en is de marktpenetratie snel gestegen tot boven 20% van alle huishoudens.

Eerder onderzoek van Ipsos heeft laten zien dat Amerikaanse gebruikers zeer positief zijn over de (geluids)kwaliteit van speaker en de veelzijdigheid van de beschikbare features. Het aspect dat het meeste correleert met het hoogste oordeel (5-sterren) van gebruikers is de ervaring dat er altijd iemand voor je klaarstaat, een soort nieuwe virtuele vriend(in) in huis die doet wat je zegt. Ideaal!

Maar hoe de Nederlandse consument gaat reageren nu de Google Home met Nederlands sprekende Assistent breed beschikbaar is? We gaan het horen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies