Advocaten van Google zijn er duidelijk over: wanneer je een bericht stuurt naar een Gmail account, zou je geen privacy moeten verwachten. Dit staat letterlijk te lezen in stukken die advocaten van Google bij de Federale rechtbank hebben ingediend, zo meldt Consumer Watchdog.
Vroeger koos je een postkaart wanneer hetgeen je schreef ook door anderen op het adres waarheen je het stuurde, of zelfs de postbode, het zou mogen lezen. Wanneer hetgeen je wilde communiceren vertrouwelijker was, alleen voor de ogen van de geadresseerde bestemd, nam je een envelop en plakte deze dicht (al dan niet met een extra sticker er op tegen open stomen, wanneer je enigszins achterdochtig was).
Nu gaat correspondentie grotendeels per mail. Dagelijks worden er miljarden mails verstuurd. Terwijl je deze zin leest, zijn er alweer miljoenen e-mails wereldwijd gemaakt. En natuurlijk zitten er geen duizenden mensen bij Google daadwerkelijk al die mails te lezen, maar het simpele feit dat ze het heel vanzelfsprekend vinden dat ze er recht op hebben dit wel te doen, vind ik schokkend.
Google zegt letterlijk het volgende:
Het ingediende stuk (hier compleet te lezen) gaat voornamelijk over de processen bij het versturen van mail en de noodzaak om deze op bepaalde woorden te doorzoeken:
“Gmail is one of the most popular web-based email services in the world with over 400million users. Like all email providers, Google applies automated systems for the delivery of email. As part of this processing, Google’s automated systems scan email content to filter outspam, detect computer viruses, and provide various features, including functions that allow usersto search their email messages, automatically sort incoming email, and others. These systems arealso used to display advertisements targeted to email content, as Google has disclosed since theinception of Gmail nearly a decade ago. The revenues from these advertisements enable Google to provide the Gmail service for free to the public. Gmail’s advertising-based business model issimilar to that of other free email services offered by Yahoo, AOL, and Hotmail. Yahoo, the veryweb-based email service one named Plaintiff uses, also generates revenue from scanning emailcontent to deliver targeted advertising. The processes related to Google’s automated scanning are completely automated and involve no human review.“
Dat begrijpen we allemaal. Natuurlijk moeten geautomatiseerde systemen kunnen filteren op bepaalde woorden. Dat doen we zelf ook wanneer we in onze inbox zoeken naar een bepaalde mail. Maar stellen dat “a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties” gaat wel een stap verder. Dat geeft Google letterlijk het recht om wel duizenden mensen onze mails te laten lezen en dat is echt een flinke stap te ver.
Verder lezen over Google
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Verder lezen over Privacy
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024