Technology14.08.2013

Google: geen recht op privacy bij e-mailen!


google-geen-recht-op-privacy-bij-e-maile.jpg
google-geen-recht-op-privacy-bij-e-maile.jpg

Advocaten van Google zijn er duidelijk over: wanneer je een bericht stuurt naar een Gmail account, zou je geen privacy moeten verwachten. Dit staat letterlijk te lezen in stukken die advocaten van Google bij de Federale rechtbank hebben ingediend, zo meldt Consumer Watchdog.

Vroeger koos je een postkaart wanneer hetgeen je schreef ook door anderen op het adres waarheen je het stuurde, of zelfs de postbode, het zou mogen lezen. Wanneer hetgeen je wilde communiceren vertrouwelijker was, alleen voor de ogen van de geadresseerde bestemd, nam je een envelop en plakte deze dicht (al dan niet met een extra sticker er op tegen open stomen, wanneer je enigszins achterdochtig was).

Nu gaat correspondentie grotendeels per mail. Dagelijks worden er miljarden mails verstuurd. Terwijl je deze zin leest, zijn er alweer miljoenen e-mails wereldwijd gemaakt. En natuurlijk zitten er geen duizenden mensen bij Google daadwerkelijk al die mails te lezen, maar het simpele feit dat ze het heel vanzelfsprekend vinden dat ze er recht op hebben dit wel te doen, vind ik schokkend.

Google zegt letterlijk het volgende:

google-citaat.jpg
google-citaat.jpg

Het ingediende stuk (hier compleet te lezen) gaat voornamelijk over de processen bij het versturen van mail en de noodzaak om deze op bepaalde woorden te doorzoeken:

Gmail is one of the most popular web-based email services in the world with over 400million users. Like all email providers, Google applies automated systems for the delivery of email. As part of this processing, Google’s automated systems scan email content to filter outspam, detect computer viruses, and provide various features, including functions that allow usersto search their email messages, automatically sort incoming email, and others. These systems arealso used to display advertisements targeted to email content, as Google has disclosed since theinception of Gmail nearly a decade ago. The revenues from these advertisements enable Google to provide the Gmail service for free to the public. Gmail’s advertising-based business model issimilar to that of other free email services offered by Yahoo, AOL, and Hotmail. Yahoo, the veryweb-based email service one named Plaintiff uses, also generates revenue from scanning emailcontent to deliver targeted advertising. The processes related to Google’s automated scanning are completely automated and involve no human review.

Dat begrijpen we allemaal. Natuurlijk moeten geautomatiseerde systemen kunnen filteren op bepaalde woorden. Dat doen we zelf ook wanneer we in onze inbox zoeken naar een bepaalde mail. Maar stellen dat “a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties” gaat wel een stap verder. Dat geeft Google letterlijk het recht om wel duizenden mensen onze mails te laten lezen en dat is echt een flinke stap te ver.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024