Technology14.08.2013

Google: geen recht op privacy bij e-mailen!


google-geen-recht-op-privacy-bij-e-maile.jpg
google-geen-recht-op-privacy-bij-e-maile.jpg

Advocaten van Google zijn er duidelijk over: wanneer je een bericht stuurt naar een Gmail account, zou je geen privacy moeten verwachten. Dit staat letterlijk te lezen in stukken die advocaten van Google bij de Federale rechtbank hebben ingediend, zo meldt Consumer Watchdog.

Vroeger koos je een postkaart wanneer hetgeen je schreef ook door anderen op het adres waarheen je het stuurde, of zelfs de postbode, het zou mogen lezen. Wanneer hetgeen je wilde communiceren vertrouwelijker was, alleen voor de ogen van de geadresseerde bestemd, nam je een envelop en plakte deze dicht (al dan niet met een extra sticker er op tegen open stomen, wanneer je enigszins achterdochtig was).

Nu gaat correspondentie grotendeels per mail. Dagelijks worden er miljarden mails verstuurd. Terwijl je deze zin leest, zijn er alweer miljoenen e-mails wereldwijd gemaakt. En natuurlijk zitten er geen duizenden mensen bij Google daadwerkelijk al die mails te lezen, maar het simpele feit dat ze het heel vanzelfsprekend vinden dat ze er recht op hebben dit wel te doen, vind ik schokkend.

Google zegt letterlijk het volgende:

google-citaat.jpg
google-citaat.jpg

Het ingediende stuk (hier compleet te lezen) gaat voornamelijk over de processen bij het versturen van mail en de noodzaak om deze op bepaalde woorden te doorzoeken:

Gmail is one of the most popular web-based email services in the world with over 400million users. Like all email providers, Google applies automated systems for the delivery of email. As part of this processing, Google’s automated systems scan email content to filter outspam, detect computer viruses, and provide various features, including functions that allow usersto search their email messages, automatically sort incoming email, and others. These systems arealso used to display advertisements targeted to email content, as Google has disclosed since theinception of Gmail nearly a decade ago. The revenues from these advertisements enable Google to provide the Gmail service for free to the public. Gmail’s advertising-based business model issimilar to that of other free email services offered by Yahoo, AOL, and Hotmail. Yahoo, the veryweb-based email service one named Plaintiff uses, also generates revenue from scanning emailcontent to deliver targeted advertising. The processes related to Google’s automated scanning are completely automated and involve no human review.

Dat begrijpen we allemaal. Natuurlijk moeten geautomatiseerde systemen kunnen filteren op bepaalde woorden. Dat doen we zelf ook wanneer we in onze inbox zoeken naar een bepaalde mail. Maar stellen dat “a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties” gaat wel een stap verder. Dat geeft Google letterlijk het recht om wel duizenden mensen onze mails te laten lezen en dat is echt een flinke stap te ver.

Verder lezen over Google

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024