Technology20.11.2012

Google Engage 2012: 45 takeaways


google-engage-2012-45-takeaways.jpg
google-engage-2012-45-takeaways.jpg

Google Engage voor agencies was, zoals we gewend zijn, goed georganiseerd. Het programma ging van start met een korte introductie door host Andy Serdons (Google Engage Brussel) en Sebastiaan Burgmans (Hoofd MKB Nederland).

De focus van dit event was de integratie van online campagnetactieken binnen een overkoepelende marketingstrategie.

Introductie: waarom video?
• Op YouTube worden dagelijks 4 miljard video’s bekeken
• Per minuut – 72 uur nieuwe video’s geupload bij YouTube
• Genereer rond 5% meer branded traffic bij video advertising

Remarketing (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Remarketing dwingt bedrijven hun privacy en gebruikersvoorwaarden te herzien
• Baken doelgroep goed af met behulp van de nieuwe remarketing code. Google biedt ondersteuning bij het vinden van grote groepen interessante gebruikers
• Creëer ook een remarketing doelgroep met bestaande klanten. Maak hierbij een onderscheid tussen cross-sell en upsell
• Google gaat geslacht en leeftijd toevoegen aan segmentatie criteria
• Wees voorzichtig met te veel segmentatie in verband met het risico op te weinig volume.

Dynamische Advertenties (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Dynamisch gegenereerde advertenties zijn mogelijk op basis van eigen paginatitels/meta’s. Met name interessant voor grote webshops
• Google crawlt de website en maakt nieuwe campagnes aan. De koptekst/URL worden door Google gegenereerd zodat de adverteerder alleen een description hoeft in te vullen
• Het vullen van advertenties kan ook op basis van pagina content
• Dynamisch gegenereerde advertenties overschrijven de bestaande advertenties niet
• Dynamische advertenties kunnen uitsluitingszoekwoorden en extensies bevatten.

Branding (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Facebook cost-data kan worden geïmporteerd in Google Analytics
• Facebook is zeer geschikt voor de eerste fase van de Customer Life Cycle (het aantrekken van bezoekers). De vertoningen op Facebook zorgen voor een eerste kennismaking met een product/merk
• Display/video zorgen voor eerste bewustwording bij klanten, daarom is het steeds belangrijker om conversieattributie door te meten
Google Tag manager biedt niet-technici de vrijheid om zelf gemakkelijk code snippets toe te voegen
• De ontwikkeling van het aantal merkgerelateerde zoektermen is de belangrijkste metric om (online) branding te meten
• Online marketing omvat het proces van de eerste impressie tot aan een terugkerende klant die een product/merk aanprijst bij anderen.

Video advertising (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Studies tonen aan dat video advertenties die worden weggeklikt toch positief bijdragen aan merkherkenning (vertoningen zijn gratis)
• Video advertenties die vervolgens worden gedeeld op sociale netwerken = gratis adverteren
• Het koppelen van YouTube aan AdWords, biedt de mogelijkheid voor verregaande targeting van potentiële klanten
• Remarketing van video’s op publiek met dislikes/likes/shares kan zeer effectief zijn
• Inzicht in de momenten waarop de video veel wordt weggeklikt geeft informatie over hoe de video kan worden verbeterd
• Het analyseren van YouTube statistieken in Google Analytics biedt nieuwe inzichten en helpt doelgroepen te ontdekken of te herdefiniëren
• Video is krachtig voor een korte conversie cyclus. Het is een medium met snellere interactie in vergelijking met gewone display campagnes.

Google Analytics (David Booth@Cardinal Path)
• Maak een onderscheid tussen macro en micro doelen in Google Analytics
• Een micro doel is een eerste stap richting echte conversie, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of bekijken van een video
• Een hoog bouncepercentage kan ten onrechte als negatief worden geïnterpreteerd. Het is belangrijk om altijd het conversiepercentage op de pagina mee te nemen in de analyse. Een metric zonder correcte interpretatie is waardeloos
• Event tracking is ook mogelijk via het YouTube platform
• Het is mogelijk om invulvelden binnen een formulier als event te meten in GA. Waar haken bezoekers af?
• Gebruik de shopping cart van het CMS als dubbele check op Google Analytics. Sommige conversies worden namelijk gemist door Javascript (5%)
• In het geval van een offline advertentie campagne kan er een apart domein worden aangemaakt met een 301 redirect. Vervolgens kun je deze bezoeken ook goed inzichtelijk maken in Google Analytics.

Google Checklist (Julien Blanchez@Google)
• Target naast Nederlands ook Engels bij taalinstellingen in je AdWords campagne. Veel Nederlands hebben google.com als standaard zoekmachine, dit scheelt 5% in volume.

Dashboards & Reporting (David Booth@Cardinal Path)
• De twee hoofddoelen (KPI’s) voor websites zijn: klant interactie en winst
• Het is belangrijk om de KPI’s samen met stakeholders te formuleren zodat alle neuzen dezelfde kant op wijzen
• KPI frameworks kunnen bijvoorbeeld via Google Docs worden gedeeld met klanten om alles realtime inzichtelijk te maken
• Gebruik Google Trends om de totale marktomvang te definiëren en marktaandeel van klant te meten/rapporteren
• Onthoud: een bestaande klant behouden, is altijd goedkoper dan een nieuwe klant werven
• De Customer Life Cycle voor online marketing bestaat uit vijf onderdelen:
1. Aantrekken: bezoek,
2. Interactie: micro doel
3. Conversie: macro doel ($)
4. Behoud: terugkerende bezoekers
5. Ambassadeur: Recensies/reviews

Twee takeaways voor internetbureaus (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Creëer ruimte op de factuur voor analyse en rapportage uit Google Analytics. Dit onderdeel vergt nou eenmaal tijd maar is zeer waardevol.
• Rapporteer alleen wat de klant belangrijk vindt. Klanten zitten niet te wachten op overweldigende hoeveelheden data.

Customer Life Cycle (Christopher Skinner@Makebuzz)
• Stem landingspagina’s en advertentieteksten af op zoektermen die passen bij de fase in de CLC
• Bepaal in welke fase van de CLC een bezoeker zich bevindt en bepaal welke informatie wel en niet moet worden getoond
• Vraag verkoopcijfers op per postcode zodat AdWords kan worden ingezet op de best renderende regio’s.

Dit verslag is geschreven door Kees Beckeringh SEO consultant bij Expand Online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken