Technology18.02.2012

Google, hoe zit het met ons recht om vergeten te worden?


google-hoe-zit-het-met-ons-recht-om-verg.jpg
google-hoe-zit-het-met-ons-recht-om-verg.jpg

De Europese Commissie stelde vorige week voor om de privacywet uit te breiden met ‘het recht om vergeten te worden’. De goedkeuring ervan legt een tijdbom onder de interneteconomie, schrijft Richard Falkenrath in de Financial Times.

Facebook – dat straks naar de beurs trekt – zou 100 miljard dollar waard zijn omdat het de data van 800 miljoen mensen bezit. Maar het kan enkel succesvol zijn als het die gegevens ook ten gelde kan maken. Mocht een belangrijk deel van die mensen hun gegevens uit Facebook wissen, dan zou de beurswaarde van het bedrijf nog amper een fractie van dat bedrag zijn.

Vorige maand kondigde Google zijn nieuwe privacystrategie aan. Die laat aan duidelijkheid niets te wensen over: het bedrijf heeft het recht de digitale bestanden van zijn gebruikers oneindig lang te bewaren, zijn gebruikers via al zijn diensten te identificeren en deze gegevens in al zijn digitale diensten te integreren: search, Gmail, Picasa, YouTube, Earth, Voice, Android, Chrome, Wallet, etc.

Het mag dan ook gezegd dat Google – door zijn gebruikers te vragen één enkel hokje aan te vinken – een krachtig bewakingssysteem heeft op gebouwd dat alles waar de Bushadminstratie, bij het begin van de ‘war on terror’, van durfde te dromen ruimschoots overtreft.

Maar ‘het recht om vergeten te worden zou hun werk bemoeilijken’, schrijft Falkenrath, die zich pas verontrustte toen hij vernam dat de school van een van zijn kinderen haar emailsysteem had overgezet naar een nieuw systeem dat “Google Apps for Education” heet.

Het is briljant en kost de school niets. Maar uiteraard geeft Google in de gebruikersovereenkomst aan dat, zelfs als de school eigenaar blijft van de gegevens van de studenten en de verwijdering ervan kan vragen, het de afgeleide informatie mag integereren in andere digitale diensten, om er geld mee te maken. Voor altijd.

Het potentiëel is enorm. Zo heeft Gmail de mogelijkheid om je contacten te traceren en die te integreren in zijn gratis fotosoftware Picasa. Picasa weet waar en wanneer foto’s werden genomen en dankzij de geavanceerde gezichtsherkenningssoftware kan Google al wie op eender welke van die foto’s staat, identificeren.

Door amper drie van haar (omvangrijk gamma) services te integreren met de Google-zoekfunctie kan het bedrijf individuen lokaliseren op foto’s en zo weten waar, wanneer en met wie een persoon was en wat hij of zij daar deed. Voeg daar nog Google’s videodienst Youtube, zijn Androïd-smartphones of een andere van zijn vele databases aan toe en de gevolgen worden adembenemend… akelig.

De school van mijn kinderen betaalt zijn nieuw emailsysteem dus met de toekomstige privacy van haar studenten. Winst op korte termijn in ruil voor het ten gelde maken van gebruikersgegevens op lange termijn.

Het wordt duidelijk dat een radicale wijziging van de internationale privacywetten zich opdringt. Gebruikers moeten het recht krijgen vergeten te worden, ongeacht welk hokje ze bij hun inschrijving hebben aangevinkt. Mensen moeten met andere woorden het recht krijgen van gedachte te veranderen wanneer ze de gevolgen begrijpen van het hokje dat ze ooit – weinig doordacht – aanvinkten toen ze zich voor een van die fantastische en gratis diensten aanmeldden.

Daarbij moet worden gestipuleerd dat in dat ‘recht om vergeten te worden’ ook de metadata (gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven of data over data, zoals waar, wanneer en door wie die data werden gecreëerd) moeten worden inbegrepen, want het zijn die gegevens die databanken hun waarde geven. Het onderscheid tussen de gegevens van de gebruiker en de metatdata van de internet service provider (ISP) is complex, maar cruciaal indien ‘het recht om vergeten te worden’ effectief wil zijn. Het volstaat dus niet dat deze bedrijven onze e-mails en foto’s deleten, ze moeten ook de ermee gepaard gaande metadata verwijderen.

Indien gebruikers ‘het recht om vergeten’ te worden krijgen zal dat kolossale gevolgen hebben voor de Google’s en Facebooks van deze wereld. Er zal dus veel gelobbyd worden aan beide zijden. En het wordt een ironisch debat omdat vele van deze nieuwe bedrijven zich graag voordoen als de voorvechters van vrijheid en sociale vooruitgang.

Richard Falkenrath werkt voor de Chertoff Group, die klanten adviseert inzake cyberveiligheid. (Bron : Express.be)

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken