Technology25.01.2011

Maakt Google zich klaar voor een online reputatiedienst?


maakt-google-zich-klaar-voor-een-online-.jpg
maakt-google-zich-klaar-voor-een-online-.jpg

Clement Brygier schreef net een interessante post op de website van Influnceon, een met Ning gebouwde gemeenschap voor specialisten op het vlak van online reputatie, social media monitoring en communitybeheer. Brygier somt er een resem argumenten op die aantonen dat Google wel eens een speler zou kunnen worden op het vlak van het monitoren van online conversaties.

Je herinnert je misschien de hetze die eind vorig jaar ontstond naar aanleiding van de praktijken van het bedrijf DecorMyEyes. In een artikel in de New York Times had de Russische eigenaar van dat bedrijf uitgelegd hoe hij door systematische provocaties heel wat klachten en negatieve online commentaren op zijn site kreeg en daardoor heel goed scoorde in de zoekresultaten van Google.

Danny Sullivan van Search Engine Land zei toen dat Google zulke praktijken kon voorkomen door ondermeer de resultaten van Google Product Search mee op te nemen in zijn algemene zoekresultaten. Op die manier zouden sites met veel negatieve commentaren en klachten niet meer kunnen profiteren van een goede positionering in de zoekmachine.

Meteen kom je dan op het domein van sentimentanalyse, iets wat je vooral ziet in social media monitoring.

Google kon (en wou) websites met veel negatieve commentaren bestraffen en op die manier deze “alles is goed om veel bezoekers te krijgen” methodes te stoppen. Maar, schrijft Brygier, als het dat deed, zouden ook sites met bijvoorbeeld controversiële of politieke content, bestraft worden. En dus besloot het bedrijf een beperkt aantal e-commerce websites met veel online kritiek te “blacklisten”.

Vorige maand kondigde Google een nieuwe functie aan: “reading level analysis” waardoor het bedrijf het “leesniveau” van een website kan bepalen. In het toenemende gebruik van tekstanalyse, dat hiermee gepaard gaat, zit ook heel wat sentimentanalyse. Bovendien beschikt het bedrijf over verschillende technieken om social media parameters op te nemen in zijn verschillende diensten.

Brygier geeft een interessant voorbeeld van hoe Google al deze technologieën zou kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de invloed en het sentiment van content te bepalen in Google Alerts.

Hij ziet het bedrijf dan ook verder evolueren richting social media monitoring, ofwel in een partnerschap met een bestaande marktspeler, ofwel alleen. Voor beide scenario’s haalt hij intelligente argumenten aan die je hier kunt lezen.

Google in reputatie- en sentiment-analyse en in social media monitoring. Het is zeker geen dom idee. Wat denk jij?

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken