Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Azië – een regio met meer dan 1.8 miljard inwoners – ontwikkelt zich als ‘s werelds epicentrum voor digitale betalingen. Maar liefst 46% van de Aziatische bevolking gebruikt regelmatig een e-wallet. De penetratiegraad van e-wallets is daarmee vele malen groter dan die van de Westerse wereld.
Belangrijke rol
China speelt een belangrijke rol in dit alles. De overgrote meerderheid van de Chinese bevolking betaalt regelmatig met hun smartphone. Alipay neemt de meeste van die digitale betalingen voor z’n rekening met maar liefst 1.2 miljard gebruikers. WeChat komt in de buurt met 1.15 miljard gebruikers. ApplePay en PayPal volgen op gepaste afstand.
De voorkeur voor digitaal betalen in Azië is ook te danken aan grote spelers zoals Grab en Gojek. Deze apps worden in Azië op uitgebreide schaal gebruikt voor onder andere voedselbezorging en transport. Ingebouwd in deze superapps zitten allerlei betaalopties voor consumenten die liever geen cash op zak hebben.
Digitale betalingssystemen
Digitale betalingssystemen zijn in Azië verworden tot een soort groeimotor voor het MKB. Kleine bedrijven kunnen zelfs onderweg zaken doen, zonder vast te zitten aan een fysieke locatie met kassa. De boekhouding wordt vergemakkelijkt en omdat elke transactie automatisch wordt geregistreerd, is er minder ruimte voor fouten. Bovendien beschikken bedrijfseigenaren ten alle tijden over financiële data, zoals de cashflow. Dat helpt met het maken van weloverwogen beslissingen.
In slechts twee jaar – tussen 2017 en 2019 – explodeerde het aantal gebruikers van e-wallets wereldwijd van 500 miljoen naar 2,1 miljard, aldus de Boston Consulting Group.
Ontwikkelingslanden zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van die groei: alleen China en India zijn al goed voor 70% van alle gebruikers van e-wallets.
Photo by cottonbro from Pexels
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Digital
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Online23.02.2023