Tech in Asia27.01.2021

Gojek en Tokopedia overwegen fusie ter waarde van $ 18 miljard


De twee meest waardevolle startups in Indonesië, Gojek en e-commercepionier Tokopedia, zijn in vergevorderde besprekingen om te fuseren. De deal zou zo’n $ 18 miljard waard zijn, meldde Reuters eerder deze maand.

De partijen gaan nu due diligence uitvoeren en hopen volgens Bloomberg de transactie ‘zo snel mogelijk af te ronden’.

Fusie

Als de fusie succesvol is, lonkt er een dubbele notering in de Verenigde Staten en Indonesië. Over fusieratio’s wordt nog gediscussieerd.

De plannen van Gojek en Tokopedia naar de Verenigde Staten te gaan, biedt perspectief voor investeerders die naar een alternatief zoeken voor Sea, tot dusver het enige Zuidoost-Aziatische internetbedrijf dat daar wordt verhandeld.

Volgens een rapport van Reuters, zou rivaal Grab zich ook bezighouden met een beursnotering in de VS.

Zowel GoJek als Tokopedia bekijken meerdere opties qua beursgang, waaronder een traditionele IPO in Indonesië en de VS, of een snellere “omgekeerde” methode in de VS middels een speciaal acquisitiebedrijf (SPAC).

Analisten leggen de waarde van Gojek vast op $ 10,5 miljard, terwijl Tokopedia naar verluidt $ 7,5 miljard waard is.

Ze hebben gemeenschappelijke investeerders zoals Temasek, Sequoia Capital en Google. Tot de ondersteuners van Tokopedia behoren ook SoftBank’s Vision Fund en Alibaba Group.

Gojek en Tokopedia

Gojek en Tokopedia hebben potentiële synergieën om een alles-in-één digitale krachtpatser in Indonesië te worden. De transportvloot van Gojek zou bijvoorbeeld de online bestellingen van Tokopedia kunnen bezorgen, terwijl Gojek de datapunten van laatstgenoemde kan gebruiken om zijn bereik in het land te vergroten.

De gecombineerde entiteit zal een enorme enabler zijn voor micro-, kleine en middelgrote ondernemingen, en het is onwaarschijnlijk dat de fusie tot substantieel banenverlies zal leiden, aangezien beide partijen in verschillende branches actief zijn.

De nieuwe entiteit zou echter te maken kunnen krijgen met hevige concurrentie van eerdergenoemde Sea Limited (NYSE: SE). Het in Singapore gevestigde Sea is eigenaar van de online marktplaats Shopee, de gamingafdeling Garena en de divisie voor digitale financiële diensten SeaMoney. Tokopedia worstelt al met toenemende concurrentie van Shopee en Lazada.

[Fotocredits © Peera – Adobe Stock]

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Verder lezen over China

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels