Social Media17.06.2022

​Zichtbaarheid creëren op LinkedIn


Vraag jij je ook wel eens af waarom de ene LinkedIn post beter presteert dan de ander? Of wat een aantal best practices zijn om het algoritme te slim af te zijn? En daarmee meer bereik te genereren met jouw (toekomstige) LinkedIn posts? Dan heb ik goed nieuws. In dit artikel nemen we jullie mee in de belangrijkste inzichten over het algoritme van LinkedIn en hoe je hiermee meer zichtbaarheid kunt creëren. Deze inzichten zijn gebaseerd op onze eigen experimenten die we hebben uitgevoerd als Growth Hacking agency.

Inzichten

1. LinkedIn moedigt geen externe links aan

Het LinkedIn platform wil de gebruiker zo lang mogelijk vasthouden. Om deze reden worden links naar externe pagina’s niet gestimuleerd door het algoritme. Content die linkt naar een extern platform verlaagt de bereik op je posts. In concrete cijfers:

Één externe link -50% bereik;
> 1 externe link meer dan -70% bereik.

Wij adviseren, afhankelijk van je doel, om de link te plaatsen in de comment of in je post. Is je doel bereik? Plaats je link in de comments. Een voorbeeld hiervan is deze post van Jordi Bron die aankondigt in een “storytelling” post een nieuw label te hebben opgericht en de link van de website in de comments plaatst.

Post Jordi
Post Jordi

Is je doel conversie? Dan plaats je de link in je post. Doe dit bijvoorbeeld wanneer je een webinar of vacature promoot.

Tip: Meet of er ook daadwerkelijk op je link wordt geklikt die je hebt toegevoegd. Dit doe je door er een UTM-link van te maken.

2. Vergeet de deel-knop

“Kun je mijn post delen?”

De volgende keer wanneer iemand dit vraagt, doe dit dan niet. Gedeelde posts hebben in vergelijking tot posts die, zelfs als ze opnieuw geschreven worden, -85 tot -90% bereik.

Niet-deel knop
Niet-deel knop

In plaats van een post te delen, plaats een reactie of neem in grote lijnen de post over en plaats die dan zelf opnieuw. Een reactie op jouw posts van derden resulteert in gemiddeld 8% meer bereik.

3. Timing

De eerste twee uur na het plaatsen van je post is cruciaal voor het bereik. Je wilt dus jouw post op het moment plaatsen wanneer de meeste gebruikers actief zijn.

Sproutsocial heeft hier onderzoek naar gedaan.

LinkedIn global engagement times
LinkedIn global engagement times

In bovenstaande afbeelding is terug te zien dat maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 11:00 het beste moment is om te posten.

Hier zijn wij zelf mee gaan experimenteren. Hieruit blijkt dat ons netwerk voornamelijk actief is op dinsdag t/m vrijdag tussen 08:00 en 11:00.

Kortom: laten we ons niet blindstaren op dit soort onderzoeken maar ook vooral zélf testen wat het best voor onze situatie werkt.

Tip: Plaats niet meer dan één post per 24 uur. Het gevolg is namelijk dat het bereik op de post die je hiervoor deelde wordt belemmerd en dus praktisch gezien verdwijnt uit de tijdlijn.

4. Meer weergeven

We kennen allemaal het gevoel dat je bent getriggerd bent om op de “meer weergeven” knop te klikken bij een post, het clickbait gehalte. Dit is wat jij ook eigenlijk moet zien te realiseren met de eerste zinnen van jouw post.

Het feit is namelijk dat het algoritme van LinkedIn meer waarde toekent aan een kik op “meer weergeven” in plaats van een “interessant”. Wanneer je post langer is dan 250 tekens, heb je deze knop bij jouw post.

Gebruik ter inspiratie bijvoorbeeld dit voor de eerste zinnen van jouw post:- Misschien weet je het nog niet, maar……

– Wat ik nu toch meemaakte….
– Herkenbaar?
– Als je nu écht eens wilt weten hoe (of waarom, waar, wie..)

5. ‘@’ taggen

Als je besluit om personen of bedrijven te taggen in jouw post, kan dit meer views genereren. Hier ligt de nadruk op ‘kan’. Hou rekening met de volgende feiten:

– Als de getagde personen niet reageren, resulteert het in 40 tot -50% minder bereik;
– Als de getagde personen wél reageren, resulteert het in 10 tot 15% meer bereik.

De volgende keer dat je dus besluit om mensen te taggen in jouw post, vraag ze ook om te reageren.

6. “#” hashtags

Het gebruik van hashtags kan zorgen voor flink meer bereik. Hashtags zijn dan ook de basis van jouw content. Zo kunnen jouw waardevolle bijdragen eerder worden opgevangen door mensen uit dat specifieke vakgebied.

Sinds wij als Growth Hacking agency gebruik zijn gaan maken van de #PR is ons bereik op verschillende posts met 10% gestegen. Op basis van het algoritme moedigt LinkedIn 3 tot 5 hashtags aan. Meer dan 5 resulteert in een nadelig bereik op je post.

Voordat je bepaald welke hashtags je gebruikt, zoek eerst via de zoekfunctie in LinkedIn op een bepaalde hashtag.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Als je dan vervolgens op een post klikt, kun je ook op die specifieke hashtag klikken. Je komt dan in een omgeving waarin je het aantal volgers kunt inzien.

Hashtag pr
Hashtag pr

Onderzoek welke relevante hashtags voor jou de meeste zoekvolume hebben én gebruik die vervolgens consequent in je posts. Deze inzichten kunnen jou helpen om meer bereik en zichtbaarheid op LinkedIn te creëren.

Bonustip: LinkedIn heeft een nieuwe update doorgevoerd. Je kunt vanaf nu jouw ervaringen uitlichten met specifieke vaardigheden.

Ga hiervoor naar je profiel, scrol naar je ervaringen, klik op de pen en scrol naar vaardigheden, om die vervolgens hier toe te voegen.

Dit artikel is geschreven door Pieter Res, in samenwerking met Boyd Visser en Jason van der Drift van Red Panda Works.

[Fotocredits –
Urupong © Adobe Stock]

Verder lezen over LinkedIn

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

LinkedIn heeft AI helemaal ontdekt. Het rolt nu nog meer mogelijkheden uit, waaronder de optie om je curriculum vitae een flinke boost te geven. 

Social Media14.06.2024

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is