![Laura Jenny](https://dutchcowboys.skyberatedev.nl/wp-content/uploads/2024/04/laura-100x100.jpg)
Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Wil je WhatsApp gebruiken, dan moet je normaliter met allerlei gebruiksvoorwaarden akkoord gaan. Veranderen ze, dan moet je daar ook verplicht akkoord op geven. Tenminste, dat is hoe het was. Naar aanleiding van gesprekken tussen de EU en WhatsApp is nu besloten om nieuwe gebruiksvoorwaarden niet meer te verplichten.
De reden dat de Europese Unie het belangrijk vindt dat WhatsApp niet zomaar vanalles verplicht mag stellen, dat is dat het anders te veel macht zou krijgen. Het kan dan bijvoorbeeld nieuwe regels doorduwen die helemaal niet in het voordeel zijn van gebruikers. De EU is er onder andere om Europese burgers te beschermen en het wil dan ook niet dat WhatsApp dan zomaar met beleid mag komen dat de burgers kan schaden.
WhatsApp zal gebruikers van de app ten eerste beter informeren wanneer het beleid wijzigt, maar ook wat er dan precies verandert en wat dat voor gebruikers betekent. Zo kun je zelf beter besluiten of je nog wel van de dienst gebruik wil maken als er drastische veranderingen aankomen. Daarnaast belooft WhatsApp ook van zijn plannen af te zien om WhatsApp-accounts aan Facebook-accounts te linken en advertenties op basis van persoonlijke voorkeuren te tonen. WhatsApp zal geen persoonsgegevens delen met Meta, het moederbedrijf van WhatsApp en Facebook, wanneer het als doel heeft om reclame te maken.
De EU heeft al jaren een oogje op de grote techbedrijven die de wereld lijken te runnen. Meta is met WhatsApp, Instagram en Facebook heel machtig, maar bijvoorbeeld ook Bytedance dat de uitbater is van video-app TikTok. Ook Facebook en Apple zijn enorm machtige bedrijven die ook regelmatig kunnen rekenen op boetes van de EU, omdat ze het niet altijd even nauw nemen met advertenties, privacy en tracking. Voor WhatsApp geldt overigens niet dat het nu verplicht is om goedkeuringen voor nieuwe gebruikersvoorwaarden te verplichten. Maar boetes geven voor als WhatsApp de boel overtreedt, dat kan de EU dan weer wel doen. Dus hoe je het ook wendt of keert: WhatsApp moet oppassen, zowel op zijn communicatie als op welke beloftes het mogelijk breekt.
WhatsApp verandert zijn voorwaarden nog wel eens, al draait het daar door veel ophef ook vaak zaken in terug. De zorgen gaan doorgaans vooral over waar WhatsApp de data bewaart en met wie het die data zoal deelt, zeker sinds de dienst in 2014 werd gekocht door Facebook. Het heeft ook al meerdere malen aangegeven dat en hoe het data wil delen of deelt met Facebook, iets waar vaak veel negatieve reacties op volgen. Voorheen moest je per se akkoord zijn met de gebruiksvoorwaarden van WhatsApp om de dienst te kunnen gebruiken, zonder dat je vaak helemaal wist wat er nu precies veranderde. Daar komen nu dus wijzigingen in, al moeten we in de praktijk eerst nog zien wat het woord van WhatsApp in deze waard is. Het wil namelijk heel graag data met Facebook delen, wat Europa al jaren tegenwerkt.
Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Verder lezen over Apps
Gadgets19.07.2024
Online17.07.2024
Social Media19.06.2024
Online17.06.2024
Cybercrime14.06.2024
Mobile11.06.2024
Mobile06.06.2024
Gadgets06.06.2024
Verder lezen over Europa
Social Media01.07.2024
Nieuws24.06.2024
Technology22.05.2024
Online15.05.2024
Lifestyle29.04.2024
Online26.04.2024
Marketing01.04.2024
Technology28.03.2024
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Cybercrime15.04.2024
Online18.03.2024
Online15.02.2024
Cybercrime05.02.2024
Online23.01.2024
Nieuws15.01.2024
Advertising10.01.2024
Verder lezen over WhatsApp
Social Media11.07.2024
Social Media02.07.2024
Mobile22.05.2024
Social Media01.05.2024
Mobile30.04.2024
Mobile28.03.2024
Social Media22.02.2024
Social Media16.02.2024