Twitter verbetert ‘denk effe na voordat je dit tweet’ functie

Twitter verbetert ‘denk effe na voordat je dit tweet’ functie

Helaas alleen nog beschikbaar voor Engelstalige tweeps

Vorig artikel Volgend artikel

Social Media platforms, zoals Twitter, zijn van nature een voedingsbodem voor het verspreiden van meningen en impulsieve berichten waar sommige tweeps later spijt van hebben. De voorbeelden van verwijderde (racistische of haatzaaiende) tweets zijn legio. Mede daarom heeft Twitter vorig jaar een soort ‘denk effe na voordat je dit tweet’ functie gelanceerd. Die herkent dergelijke teksten, vooralsnog alleen in het Engels, en roept de tweep die op het punt staat de betreffende tweet te versturen op om nog even na te denken voordat hij op ‘tweet’ klikt.

Alleen nog voor Engelstalige tweets

Deze week is Twitter gestart met de uitrol van een verbeterde versie van de ‘denk effe na voordat je dit tweet’ functie. Helaas betekent dit nog niet dat de functie ook Nederlandse kwalijke of haat zaaiende teksten kan herkennen. De update wordt eerst uitgerold voor iOS. Android volgt later.

De eerste versie van het meldingssysteem bleek nogal eens moeite te hebben met de context waarin, en nuance waarmee, bepaalde teksten geschreven waren. Daardoor werden. Dat gold ook voor het herkennen van sarcasme of speelse pesterijtjes. Die problemen zouden met de nieuwe versie van de ‘denk effe na voordat je dit tweet’ functie grotendeels opgelost zijn.

Tweet-Review
Twitter vraagt tweeps die op het unt staan een aanstootgevende of haat zaaiende tweet te versturen, dat te heroverwegen.

Meer dan een derde heroverweegt tweet

Volgens eigen onderzoek van Twitter is de functie met bovenstaande melding om de tweet te heroverwegen een succes. Van alle tweeps die op het punt stonden een tweet met ‘kwalijke of schadelijke’ teksten te versturen besloot 34 procent dat na het zien van de melding niet te doen, of toch op z’n minst de tekst aan te passen. Daarnaast constateerde Twitter dat deze personen na het zien van deze melding ruim 10 procent minder aanstootgevende tweets verstuurden dan voorheen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies